Bilarnas officiella förbrukning lika verklighetsfrånvänd som tidigare

2019-01-15 06:00  
Foto: Lise Åserud / NTB scanpix / TT

För första gången på länge ökar inte längre skillnaden mellan nya bilars angivna och verkliga bränsleförbrukning. Gapet har stabiliserats på 39 procents skillnad.

Att bilar förbrukar mer bränsle än vad som anges av tillverkarna är något vi har fått vänja oss vid. Faktum är att skillnaden mellan verklig och angiven förbrukning har ökat varje år sedan 2001, enligt International Council on Clean Transportation (ICCT).

I organisationens senaste rapport, som undersöker hur nya europeiska bilar från 2017 presterade, syns dock ett trendbrott. För första gången på många år ökar inte längre gapet. Den genomsnittliga nya bilen släppte under 2017 ut 165 gram koldioxid per kilometer jämfört med 119 gram på pappret. Det är lika mycket som året innan och innebär ett gap på 39 procent. För den genomsnittliga bilägaren betyder skillnaden cirka 4 000 kronor extra om året i bränslekostnader, enligt ICCT.

Mellan 2001 och 2017 minskade de officiella genomsnittliga utsläppen av koldioxid från nya europeiska bilar från 170 gram per kilometer till 119. Under samma tidsrymd har dock gapet mellan angiven och verklig förbrukning stadigt ökat. Gapet är fyra gånger större än vad det var 2001.

Läs mer: Rapport: Ingen Euro 6-diesel klarar gränsen för kväveoxider

En av orsakerna till det stora gapet är den numer utskällda körcykeln NEDC, känd för sina många kryphål som gjorde det möjligt att sänka förbrukningen vid test. Den har nu bytts ut mot den nya körcykeln WLTP.

Att gapet inte längre ökar utan har stabiliserat kan ha flera orsaker, enligt ICCT. En av dem är att biltillverkarna i nuläget har begränsat tryck på sig från lagstiftare att öka effektiviteten, eftersom nya utsläppsregler inte börjar gälla förrän 2020.

Ökat fokus på hur bilar presterar vid verklig körning kan också ha verkat avskräckande mot att ytterligare optimera bilar vid testning. Att andelen nya dieselbilar minskar kan också påverka. Detta eftersom de generellt sett har större skillnad mellan verklig och angiven förbrukning jämfört med bensinbilar, enligt ICCT.

FAKTA: WLTP vs NEDC

För personbilar började den nya körcykeln WLTP att gälla den 1/9 2018. Den ersätter NEDC. De båda körcyklerna skiljer sig på många sätt. De flesta bilar får högra förbrukning enligt WLTP-cykeln jämfört med NEDC.

Nedan visas skillnader för de båda testen, först NEDC och sen WLTP.

Tid: 20 min / 30 min

Distans: 11 km / 23,25 km

Körfaser: Två st, 66 procent stadskörning. 34 procent icke urban körning / Fyra mer dynamiska faser, 52 procent stadskörning, 48 procent icke urban körning.

Medelhastighet: 34 km/h / 46,5 km/h

Maxhastighet: 120 km/h / 131 km/h

Källa: Autolease

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt