Premium

Ångande bjässen ”Big Boy” åter på spåret

TEKNIKHISTORIA. ”Big Boy” blev smeknamnet på världens största ånglok. 1959 togs de ur trafik. Men 60 år senare, i maj 2019, rullade en överlevare ut på en jubileumsfärd.

Publicerad

Med andra världskrigets utbrott 1939 uppmanade USA:s regering järnvägsföretagen att förstärka transportkapaciteten för godstrafik. Det blev en utmaning för lokkonstruktörerna. Hos järnvägsbolaget Union Pacific, UP, beslöt chefskonstruktören Otto Jabelmann att undersöka om principen för de tidigare framgångsrika Challengerloken kunde användas i ett ännu större lok.

Challengerloken byggde på Malletprincipen med en ledad ram under en stor panna. Två drivhjulsgrupper matades med högtrycksånga i hjularrangemanget 4-6-6-4, alltså en förlig löphjulsboggi, två treaxliga drivhjulsgrupper och slutligen en löphjulsboggi under den stora fyrboxen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här