Analys: Kia Ceed Sportwagon PHEV – ”Öppnar för låga driftskostnader”

2021-11-09 15:12  
Foto: Kia

EUROPAINDEX. Ett vettigt alternativ för familjer som vill pendla på el, dock inget för de som har krav på körglädje. Kia Ceed SW PHEV är Sveriges mest sålda laddhybrid, men vad tycker experterna på kontinenten?

Kia har verkligen lyckats med sin elektrifieringsresa i Sverige. Och då inte enbart med elbilar som E-niro, E-Soul. På laddhybridsidan har man på sistone gjort stort avtryck. Detta med modellen Ceed.

I sin vanliga tappning med bensinmotor beskrevs den i Ny Tekniks test som ”fickljummet budgetalternativ” – men som laddhybrid var den ett ”superbt alternativ”.

Och det verkar som att vi svenskar gillar vad den koreanska tillverkaren erbjuder. Ceed SW PHEV är den med råge mest sålda laddhybriden 2021. Faktum är att modellen, hör och häpna, har prenumererat på förstaplatsen sedan halvårsskiftet.

På ett sätt är det logiskt. I Sverige älskar vi kombimodeller – och elektrifiering är det hetaste just nu. Men hur ser det då ut i övriga Europa? Om man nu inte är nationellt präglad till att anse att en herrgårdsvagn är den ultimata modellen?

Det här är typiskt Kia

Utseendemässigt så skiljer det väldigt lite mellan en vanlig Ceed och den variant som även har ett batteri och elmotor med ombord. Det här gäller både exteriört och inne i kupén.

”Interiören är typiskt Kia. Detta på ett sätt att det ser väldigt välgjort ut och har en layout som prioriterar användarvänlighet – men samtidigt saknar lite stil”, beskriver Autocar modellen.

Men allt är inte detsamma. Kia har inte kunnat lura fysikens lagar – för utrymme har försvunnit i bilen.

”Dessvärre så innebär batterierna en märkbar kompromiss i lastutrymmet. Med kombi-mått mätt så är Ceedens 437 liter med sätena på plats och 1 506 liter med bakre raden fällda ganska magert”, skriver brittiska Auto Express.

Läs mer: Analys: Lynk & Co 01 – ”Överträffar sina Volvo-rötter”

Ceed PHEV kombinerar en liten elmotor med fyrcylindrig bensinmotor, den senare utan vare sig turbo eller kompressor. Energin till elmotorn hämtas ur ett batteri på 8,9 kWh. Samma lösning som även sitter i laddhybridversionerna av Niro och Xceed.

”Kraften hos en Kia Ceed SW PHEV är inte överdriven. En 105 hästars 1,6-litersmotor får hjälp av en elmotor som ger 60 hk”, summerar holländska Auto Review det hela.

Totalt summeras det ihop till 141 hästkrafter. I Tyskland pekar man på problemet att drivlinan är lite i klenaste laget, inte minst om man vill köra på autobahn.

”Drivlinan på 141 hästkrafter är inte särskilt pigg. Även om Kia Ceed SW laddhybrid accelererar till 100 km/h på 9,5 sekunder, så längtar man efter draget av en modern turbodiesel – speciellt på Autobahn. Särskilt när batteriet är slut och de 105 bensinhästarna står ensamma”, skriver Auto Zeitung.

Det  anser man dock inte på franska Turbo som skriver:

”Så länge du upprätthåller en lämplig körstil kommer Ceed att vara fridfull utan att för den delen tappa smidighet. Chassit är vad man kan förvänta sig av en kombi, men komforten kommer inte enbart av bra fjädring och chassits mjukhet. Bromsarna bidrar även genom att vara konstanta – något de flesta laddhybrider inte har”.

Den här åsikten delar dock inte landsmännen på La Revue Automobile som avslöjar hur fransoser och tyskar skiljer sig i hur de anser att en bil ska vara utvecklad.

”Från första hjulvaravet inser vi att denna bil designades av tyskar. Dämpningen är ganska fast. Det är inte obekvämt, men på våra dåliga landsvägar hade vi uppskattat lite mer mjukhet”, skriver de.

Summerat

Så hur ska man då summera Kia Ceed som laddhybridskombi? I Europaindex får modellen 69,60 poäng av 100 möjliga (baserat på 15 källor). I Storbritannien skriver tidningen Which?.

”Det finns väldigt lite fel när man tittar på Kia Ceed Sportswagon PHEV ur ett familjebilsperspektiv. Den har rejält med utrymme, är komfortabel och säker att köra samt har en generös nivå av standardutrustning. Hybridsystemet öppnar upp för potentiellt väldigt låga driftskostnader samtidigt som Kias sjuårsgaranti ger sinnesro”.

Läs mer: Analys: Audi Q4 E-tron – ”Ett mycket frestande alternativ”

På tyska Auto Motor und Sport är man kanske inte imponerad av laddhybridversionen av Ceed som sådan – dock menar de att den är bäst i sin klass.

”Endast ett fåtal bilar saknar helt alternativ – som den här Kian. För i det föga kända racet om att erbjuda den första kompakta laddhybridkombin var Ceed snabbast”.

I Danmark skriver bilbloggen.dk att laddhybriden är en lika fin bil som vanliga Ceed. Men att den för de med rätt körmönster kommer vara fenomenal.

”För dig som bara kör 40-50 kilometer om dagen och har möjligheten att installera en laddstation hemma eller på jobbet – då är detta en genialisk bil”.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Kia Ceed Sportwagon PHEV ett samlat betyg på 69,60 (baserat på 15 olika källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Mer om: Europaindex Kia

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt