FORDON

Framtidens lastbilar – ska ”tanken” utgöras av batterier eller vätgas?

Strax utanför hamnen i Oakland har vätgasbolaget First Element installerat världens första kommersiella tankstation för vätgas till lastbilar.

Världens första tankstation för vätgas till lastbilar har öppnats i USA. Samtidigt har Mercedes för första gången laddat en av sina lastbilar med en laddeffekt om 1 000 kW.

Publicerad Uppdaterad

Det är länge sedan vätgasdrivna personbilar blev omkörda av elbilar, men situationen ser något annorlunda ut för lastbilar som transporterar gods över längre sträckor.

Kampen om vilket bränsle som är lämpligast pågår för fullt – och ännu har ingen klar vinnare utsetts. Ska det vara vätgas, batterier, elektrobränslen eller biobränslen?

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här