ELBILAR

Glöm långa laddtider – nu utlovas laddning om ”1 km per sekund”

Xpengs grundare He Xiaopeng avslöjar att det egna laddnätverket ska uppgraderas till 800 kW

En laddning som bara ska ta minuter, det är vad Xpeng siktar på med sin nya generation snabbladdare. Tack vara 800 kW utlovar tillverkaren ”1 km per sekund”.

Publicerad Uppdaterad

En gång i tiden hade vi ett ”hästkraftskrig” i bilbranschen. Mest var bäst och för varje ny modell som lanserades var det viktigt att trumfa konkurrensen. Den tiden är förbi och hk eller kW är inte längre lika intressant i elbilseran.

Något som däremot har ersatt effekt-hetsen är räckvidd och snabbladdning. Två parametrar som är viktiga för elbilsägaren. Den dagen man ska ut på långresa vill man helt enkelt vara säker på att komma fram utan allt för många och långa stopp.

Tidigare i år visade Zeekr hur deras uppgraderade 001 klarade av att ladda 10–80 procent på dryga elva minuter. Modellen hade fått CATL:s nya Shenxingbatteri som uppvisade att det går att nå maxeffekter på 546 kW. Volvo-syskonet är inte heller ensamt om att nå +500 kW i laddkapacitet – även kinesiska Li Auto är i den häraden.

En Xpeng-laddstation i Peking

Men även om dessa två får tillverkare som Porsche, Audi, Kia/Hyundai med flera att framstå som halvfigurer i laddracet kommer de snart att få se sig passerade. Kinesiska Xpeng har siktet ställt än högre.

I en presentation nyligen sa He Xiaopeng, grundare av Xpeng, att de ska uppgradera sitt laddnätverk.

– Under tredje kvartalet ska Xpeng lansera 800 kW, vätskekylda laddare. Denna uppgradering kommer ge 1 km räckvidd per sekund. Därtill ska vi utvidga vårt laddnätverk till över 3 000 stationer i Kina innan slutet av året. Det här kommer att göra Xpeng till en av de största tillverkarna med eget laddnätverk i landet. 

Uppgraderingen innebär att de laddare som i dag har en kapacitet på 480 kW skjutsas upp till 800 kW. För att kunna få till denna rejäla effekt har laddstationerna en spänning på 1 000 V samt 800 A. 

Vilka bilmodeller som ska klara av effekten återstår att se. På den bild som Xpeng visade upp var det nya X9 som syntes, men troligtvis handlar det framför allt om kommande modeller. 

Men det är stor skillnad på vad som händer på hemmaplan och vad vi får se här i Europa. I Sverige har tillverkaren G9 som klarar av något över 300 kW, vilket räcker i och med att infrastrukturen i Europa inte är utbyggd med liknande effekt som i Kina.