Provkörning: Kia Ceed – ”En laddhybrid för vanligt folk”

2020-03-14 06:34  

Från fickljummet budgetalternativ till klassunik. Kias laddbara Ceed-kombi är ett superbt alternativ för familjer som i en bil vill ha utrymme, eldrift – och möjlighet till långkörning.

När jag provkörde Kia Ceed Sportwagon vid lanseringen hösten 2018 var jag inte helt frälst. Lastutrymmet och priset var de stora plussen, men i övrigt uteblev de stora superlativen. Nu får jag tillfälle att återbesöka den sydkoreanska kombin – men den här gången är det en mer imponerande upplevelse.

Varför? Jo, skälet till att jag återigen rattar Ceed Sportwagon är att den nu lanseras i laddhybridtappning. Så med ombord är en elmaskin samt en klase batterier och helt plötsligt är det dags att se Kian i ett nytt ljus. För i det här segmentet och utförandet har den koreanska kombin inga konkurrenter.

Rent tekniskt har man tryckt ner 8,9 kWh batteri samt en elmotor på 60 hästkrafter. Dessa kompletterar den vanliga 1,6-liters bensinmotorn på 105 hk.

Totalt har hybridsystemet en maximaleffekt på 141 hk och om man bara ser till de här siffrorna kanske det inte låter så imponerande. Men sedan kommer då den kanske viktigaste siffran i elektrifieringsreceptet – räckvidden med batteridrift skrivs till 50 kilometer.

Läs mer: Provkörning: Volkswagen Golf mildhybrid – ”Ett steg i avgiftningen”

Designmässigt särskiljs den laddbara Ceeden av en ny grill med ett lite annorlunda mönster, front hämtad från GT-Line, nya fälgar samt att det sitter en laddlucka på vänstra flanken. Baktill är det bara emblemet "Eco plug-in" som har lagts till. Enkelt och utan krusiduller.

Foto: Felix Björklund

På insidan har det dock hänt desto mer. Och eftersom det är här som ägarna framförallt kommer spendera sin tid – lär det vara detta de märker. Till att börja med har laddhybrider begåvats med ett digitalt instrumentkluster. Ett rejält lyft jämfört med de traditionella mätarhusen som sitter i de fossildrivna bilarna. 

Interiören har även fått en ny laddningsindikator som sitter bakom skärmen på instrumentbrädan. Denna innebär att man på håll kan se hur laddningen går. Vidare har det även tillkommit dedikerade knappar för laddning samt körlägena EV/HEV.

Foto: Felix Björklund

När det kommer till interiörutrymmena så har elektrifieringen inte stulit utrymme – i varje fall inte när det kommer till passagerarplats. Det innebär att man sitter helt ok även som lång. Däremot blir det lite trångt om man vill ha bakåtvända barnstolar i baksätet. När det kommer till lastförmåga så har den minskat något, men det handlar om förlorade litrar under lastgolvet som upptas av batterier – så i de flesta fall lär det inte ha allt för stor inverkan. Totalt sett har vikten ökat med 198 kilo jämfört med en motsvarande bensinversion.

Kia Ceed på vägen

Men nog om detta – vad har elektrifieringen gjort för körkänslan? Rutten vi har lagd går ut från Nice och upp i bergen. Den vanliga bensindrivna kombin har en nättare men effektstarkare motor – och med tanke på att man laddat på ett par hundra kilo i hybriden så är det intressant att se skillnaden. Vid start så rullar vi på el och så länge vi håller oss i stadstrafiken har den lilla elmaskinen inga problem med att hänga på i lunken. Enligt Kia kan man köra i upp till 120 km/h på ren el, men det ska sägas att den låga effekten gör sig påmind om du försöker att enbart använda denna för att komma upp i motorvägsfart.

Foto: Felix Björklund

De första tre milen går på ren el, förvisso tänds förbränningsmotorn i bland för att se till att hålla värmen i bilen, men för framdriften använder vi endast batterikraft. Enligt specifikationerna ska energin räcka för 50 utsläppsfria kilometer, men tack vare en kombination av bergsvägar samt hetsig körning så kom vi inte hela vägen. Så här ska jag nog inte beskylla Kian – jag tror att den någorlunda återhållsamme kommer kunna nå dessa räckvidder.

Läs mer: Provkörning: Peugeot e-2008 – ”Snål räckvidd räddas av snabbladdning”

På ett sätt är kurviga bergsvägar en perfekt plats att testa bil. Och runt Nice finns det gott om dem. Men det är inte här Ceed-hybriden excellerar. Nej, under hårda gaspådrag och riktningsändringar så beter sig bilen precis som vad den är – en tamare familjekombi. Det blir helt enkelt lite trögt om man vill hasta på i motlutet. 

Men det här är helt okej. Drivlinan är utvecklad för mogen effektivitet – inte pubertala sporfasoner. Och på ett sätt är det befriande att Kia i den här tappningen väljer att använda elektrifieringen för att spara på bränsle. 

Premiumtillverkare har i olika grad valt elektrifiering som effekthöjare, med bieffekten av utsläppsfria kilometrar eller drift på alla hjul. Här är det inte så.

Kia Ceed summerat

Ceed SW plug in är en laddhybrid för vanligt folk, som kör sansat och vill minimera sina kostnader. Visst, förare med tunga fötter och långa avstånd bör välja dieselalternativet – men för många andra lär ladd-kombin vara ett balanserat alternativ.

Läs mer: Provkörning: Renault Zoe – räcker långa räckvidden för att övertyga?

Modellen tampas i normalfallet i kompaktklassen där Volkswagen Golf är regenten. Men som laddbar bil är den koreanska maskinen herre på täppan. Ännu så länge är det ont om laddhybrider i klassen och den som finns, Golf GTE, erbjuds inte som kombi.

Så summerat ska sägas att Kia på ett attraktivt sätt har sett till att göra en elektrifierad bil för vanliga människor, som de faktiskt kan ha råd med. Och skulle det vara så att allt förutom kombidräkten faller på läppen – erbjuds drivlinan även i trendiga crossover-tappnigen XCeed.

Fakta Kia Ceed

Pris: från 339 900 kr

Klimatbonus: upp till 39 294 kr

Dirivlina: Besninmotor + elmaskin

Max effekt bensinmotor: 105 hk

Max effekt elmaskin. 60,5 hk

Max systemeffekt: 141 hk

Max vridmoment system: 265 Nm

Koldioxidutsläpp: från 29 g/km

Blandad förbrukning: 0,13 l/mil

Batterikapacitet: 8,9 kWh

Räckvidd på el (WLTP): 50 km

Ombordladdare. 3,3 kW Vikt: 1 676 kg

Bagageutrymme: 437 liter

Max dragvikt: 1 300 kg

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt