Analys: Audi E-tron – ”Kan sätta en ny standard för elbilar”

2021-10-25 14:10  
Audi e-tron. Foto: Audi

EUROPAINDEX. E-tron är en modell med många fördelar, men håller Audis elbil fortfarande efter ett par år på marknaden – och vad tycker man om den nere i Europa?

När Audi lanserade E-tron var det ett stort steg för det tyska märket. Man hade äntligen tagit första kliven in på en ny spelplan. Elbilen har sedan dess varit ett populärt alternativ, och trots att det kommit många nya alternativ är modellen fortfarande en av de mest sålda 2021.

På Ny teknik har omdömet överlag varit gott när bilen har testats. Det som lyfts fram i provkörningarna har varit att E-tron levererar hög kvalitet och en bra helhet, i ett stiligt paket. Därtill går bilen att få med tre elmotorer – bara en sådan sak.

Men vad säger man ute i Europa? Lyckas Audi övertyga även nere på kontinenten?

När Audi lanserade E-tron valde man att hålla sig på marken. Det var inga speciella utsvävningar när det kommer till design. Det här märks inte minst interiört där det är väldigt lite som skiljer mot andra Audis:

”E-tron gör ett avsteg från elbilstrenden när det kommer till styling, som är avsiktligt konservativ. Där andra rivaler har valt en unik paketering möjliggjord av el-arkitekturen för att få en spännande ny design – kan E-tron enkelt förväxlas med andra förbränningsmotor-suvar”, skriver Evo Magazine.

Det här gäller även insidan.

”Ombord finns inget som skrämmer märkets stamgäster: Instrumentbrädan kan inte skiljas från andra Audi-modeller”, skriver franska Caradisiac.

Utöver den vanliga modellen erbjuds även bilen med en slankare taklinje, något som på Audispråk kallas Sportback.

Tekniken

Inför lanseringen höll Audi hov i omgångar för att visa hur mycket teknik de hade i bilen. Det gällde bland annat laddning, och när man väl skickade ut bilen på vägen var Audi ledande med 150 kW. Därtill har bilen en trio av skärmar, senaste tekniken för belysning och ljud samt självklart assistans och säkerhetssystem.

E-tron var den modell som, i varje fall i Europa, var först med digitala backspeglar. ”Vorsprung durch technik” enligt Audi – inte helt lyckat enligt andra.

”Systemet, som vi aldrig vande oss vid när det lanserades för två år sedan, är fortfarande lika förvirrande (och farligt?) att använda”, skriver turbo.fr.

”Det är bättre att ignorera de digitala backspeglarna som verkar finnas där enbart för att visas upp. De ger en skev bild av avstånd, och skärmarnas position kräver att du tittar ner snarare än att vara i horisontalledet, skriver man på La Reveau Automobile.

Traditionell design, lyxig interiör och mycket teknik. Men vad tycker Europas biltestare om att köra E-tron?

”De två motorerna ger dynamisk prestanda, men inte på samma sensationella sätt som Tesla Model X och Jaguar I-Pace. Dock sker omkörningar snabbt och den utmärkta bromskalibreringen gör det möjligt att nästan aldrig slösa rörelseenergi”, skriver belgiska Moniteur Automobile.

”På vägen så är E-tron ungefär likadan att köra som Q5: Den är oerhört kompetent och lugn, men långt från engagerande. Det är en fantastisk milslukare, men knappast något upphetsande”, skriver Irish Times.

Även i Tyskland menar man att Audi har lyckats bra i balansen av E-tron.

”Väghållningen är utmärkt, tack vare den låga tyngdpunkt som batterierna ger”, skriver Autobild.

”Audin accelererar kraftigt och behöver mindre än sex sekunder från stillastående till 100 km/h, men gör ingen större grej av det. Effekten är fint fördelad, mjuk och punktlig”, skriver Auto motor und sport.

Flera recensenter lyfter fram att ljudisoleringen är väldigt bra i E-tron – något som inte minst märks av när det inte finns en stor förbränningsmotor som kan maskera vindbrus och annat oljud.

”Yttre ljud är kraftigt reducerat, även på motorvägen där de knappt märks”, skriver schweiziska Sport-Auto.

”E-tron kan rättvist beskrivas vara den första elbilen som på allvar förverkligar potentialen i nollutsläpps-drivlinans möjlighet att hålla kupén fri från oljud”, skriver Autocar

Summerat

Audis första helelektriska bil får alltså både ris och ros. Det förstnämnda för att det verkligen är en premium-bil med god komfort och bekvämlighet – det senare eftersom den kanske inte imponerar på andra områden. Tittar vi på Europaindex så får E-tron 78,22 poäng (baserat på 33 källor).

På brittiska Autocar är man imponerad av vad Audi har satt ihop.

”Den nya Audin är på många sätt i en egen liga. Den är raffinerad och komfortabel nog för att sätta en ny standard för elbilar. Samtidigt är den så praktisk, mångsidig och lyxig att väldigt få andra suvar med liknande prislapp, elektrisk eller ej, kan mäta sig”, skriver de.

”E-tron gör ingenting som vi inte sett tidigare, men man förenar de bästa egenskaperna hos andra märken i en bil”, summerar holländska Autoweek.

Landsmännen på Autovisie konstaterar: ”Mycket bra ambassadör för elbilen. Gör valet av förbränningsmotor allt svårare att motivera”.

Europeiska mediernas betyg

I Europaindex får Audi E-tron ett samlat betyg på 78,22 poäng (baserat på 33 källor). Som mest kan en bilmodell nå ett poängsnitt om 100 poäng.

Ny Teknik

Mer om: Europaindex Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt