Provkörning: Audi E-tron Sportback 55 – ”Form vinner över funktion”

2020-08-22 06:00  

En snajdigare kostym på bekostnad av praktikalitet. Sportbackversionen av Audis elbil E-tron är på ett sätt väldigt förutsägbar – och frågan är om inte form vinner över funktion i det här fallet.

Redan när Audi lanserade vanliga E-tron var tillverkaren tydlig med att en sportback-version fanns med i planeringen. När modellen sedan presenterades i fjol var överraskningarna få.

Sett till nästan alla parametrar är vanliga E-tron och E-tron Sportback identiska. Taklinje och utrymmen är förändrade, och enligt Jens van Eiken, produktansvarig för E-tron, är deras lösning en riktigt ”win-win” mellan design- och ingenjörsavdelningen.

Och frågan är om det inte är något som är vinnande ute i verkligheten också. I en högst ovetenskaplig undersökning frågade jag en handfull förbipasserade om vanliga E-tron eller Sportback-versionen var snyggast när de stod parkerade bredvid varandra. Samtliga pekade på den senare.

Bilens insida bjuder inte på några överraskningar. Förarplatsen är sedvanlig Audimiljö. Kvalitetskänslan är hög och upplevelsen känns mer traditionell lyxbil än progressiv elbil – och tillverkaren sticker inte under stol med att det är detta som har eftersträvats.

Audi E-tron Sportback 55 Foto: Felix Björklund

Framsätena ger bra stöd och är fasta utan att vara allt för hårda. Det är även ljust och rymligt fram, men baktill är det lite annorlunda. Det sluttande taket gör att det finns mindre utrymme för yviga kalufser. Och även jag som är något under svensk medellängd tycker att det känns lite trångt.

Utrymmesförslusterna fortsätter även när man öppnar bagaget. I stället för 600 liter får man nöja sig med 555 liter.

Audi E-tron Sportback 55 Foto: Felix Björklund

Utöver ny design lanserade Audi även en hel del uppdateringar till E-tron med Sportback-versionen. Det handlar om ny kylvattenpump, frikoppling av framaxelmotorn när den inte behövs, nytt S line-paket samt nya strålkastare med så kallad pixelprojektion. Det senare innebär att du rent tekniskt skulle kunna spela upp film med strålkastarna – om nu detta var lagligt.

Tekniken i bilen speglar annars vanliga E-tron 55. Det innebär batterikapacitet på 95 kWh, dubbla elmaskiner om totalt 300 kW/408 hästkrafter samt en räckvidd på 448 km på en laddning.

Läs mer: ”Den bästa elbilen just nu” – testförare hyllar Polestar 2

På vägen

På grund av rejäl vikt är E-tron Sportback kvick men inte brutal i starten, det är ju ändå 2,5 ton som ska sättas i rullning. Men när man väl har fått upp ångan är accelerationen rapp.

Det här är något som majoriteten av ägarna inte kommer att störas av i sin vardagsrutin, och för dem som använder bilen som en civiliserad människa är känslan snarare komfortabel prestanda. Man vet att det finns kraftresurser när det behövs. Slår man i sportläget så hoppar man upp ett snäpp och bilen känns onekligen mer intensiv. Mycket av det mjuka försvinner även och bilen håller sig mer neutral.

Utöver port finns det ytterligare sex körlägen, men den dagliga körningen lär nog ske i komfortabelt normalläge. Det här är en större bil inriktad mot bekvämlighet – så varför krångla till det.

Om man däremot vill vara lite aktiv så går det att ställa bromskraftsåtervinningen med rattpaddlarna. En funktion som vissa inte alls uppskattar, men personligen gillar jag att lätt kunna variera hur mycket bilen ska bromsa.

Självklart har Audi sett till att lösa det smidigt för dem som inte har intresset att justera själv och det finns en autoinställning som är riktigt bra.

Audi E-tron Sportback 55 Foto: Felix Björklund

När jag lämnat småvägarna bakom mig och ska upp på motorväg får man även uppleva en riktigt civiliserad maskin. Även om höga hastigheter snabbt suger energin ur batteriet är detta E-trons egentliga tassemarker. Ljudkomforten är strålande och att köra långt är i det här avseendet inga problem.

Lägg till att de rejäla kraftresurserna utan problem hanterar omkörningar eller bökiga trafiksituationer snabbt och effektivt. Och vore det inte för en relativt hög energiförbrukning i fordonet skulle man kunna rulla riktigt länge innan kroppen tröttnar.

En fråga som många kanske ställer sig är hur sportig Sportbacken är. Och svaret på den är lite tudelat. Styrningen är förvisso ganska skarp och välriktad, men du får aldrig riktigt den självsäkra känslan som mer sportfokuserade modeller levererar. Den rejäla vikten är även något som man verkligen känner av vid riktningsförändringar och inbromsningar. Med det sagt är det inga problem att avhandla lite halvsnabba kurvor i hast tack vare den fasta fjädringen och adaptiva dämpare.

Men det var aldrig tanken att ”vanliga” Sportback skulle vara valet för dem som ville ha en sportig E-tron. Nej, i våras lanserades S-modellen med tre elmaskiner och över 500 hästkrafter – och det är den som rallyglada lär uppskatta.

Läs mer: Provkörning Mini Cooper SE: ”Kul och tillfredställande”

Summerat

Att välja en E-tron är ett habilt val för den som vill ha en traditionell bil, men med eldrift. Vi pratar finfina material och genomgående hög kvalitet och teknik. Sportbacken ändrar i grunden inte på det. Nej, det man får extra är en design som tvättar bort ”suvigheten” och som verkar falla många på läppen. Detta till priset av lite lastutrymme samt att basketungdomar lär klaga i baksätet.

Fakta Audi E-tron 55 Sportback

Pris: från 897 500 kr

Pris testbilen: 1 156 400 kr

Drivlina: Dubbla elmaskiner, en per axel

Maxeffekt: 300 kW / 408 hk

Max vridmoment: 660 Nm

Batterikapacitet: 95 kWh

Max laddeffekt: 150 kW

Ombordladdare: 11 kW (22 kW finns som tillval)

Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder

Topphastighet: 200 km/h

Officiell förbrukning: 2,19-2,6 kWh/mil

Officiell räckvidd: 446 km

Max dragvikt: 1 800 kg

Bagageutrymme: 555 liter + 60 liter stuvutrymme fram

Felix Björklund

Mer om: Provkörning Audi

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt