Populärteknik

Stora fartygsdieslar startas med tryckluft

I tidningen "Ångbåten" läste Lars Carell att världens hittills största fartygsdiesel är en 32 meter lång 14-cylindrig tvåtaktare på 97000 kW (132 000 hkr). Cylinderdiametern är 1 080 mm, slaglängden 2 660 mm, och vikten 2 800 ton. Hur startar man en sådan jättemaskin, och hur lång tid tar det? Hur gör man sedan för att backa, och hur lång tid tar denna manöver?

Dessa giganter går under beteckningen ”katedralmaskiner”, och startas med hjälp av luft under högt tryck. Luften förvaras i två stora startluftstankar, som automatiskt laddas då och då.

När man skall backa måste maskinen startas baklänges. Det innebär att maskinen måste stå still, innan man reverserar den. Från full fart framåt till backmanöver kan ta ganska lång tid. Så länge fartyget driver framåt, roterar propellern med och driver motorn.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här