In med motorns <br/>buller i kupén

2011-09-27 12:51  
I BMW:s nya 2012 M5 finns en V8 på 560 hästar som ger en toppfart på 305 km/h. Foto: BMW

I BMW:s nya vrålåk pumpas V8-mullret ut i bilens ljudanläggning.

En anledning till att köpa en V8-kärra är det härliga motorljudet. Men med dagens effektiva ljuddämpare och ljudisolerade kupéer så hörs knappt mullret av bilens förare och passagerare.

Det har konstruktörerna hos BMW löst på ett innovativt sätt med ”Active Sound Design”. I den nya bilmodellen 2012 M5 strömmas V8-muller ut från bilstereons högtalare. Men det är inte bilens eget motorljud som leds in i kupén. Ljuden är syntetiska men sägs efterlikna ett äkta motorljud ”med extrem naturtrogenhet”.

För att göra det så realistiskt som möjligt är ljudalstringen dessutom synkad med gas och broms.

Enligt BMW är kupébullret inte enbart utvecklat av estetiska skäl. När föraren hör exakt hur motorn arbetar ger det feedback för bättre körning.

Den nyligen presenterade bilen har en V8 med dubbla turbon som ger 560 hästkrafter och en toppfart på 305 km/h. För detta får man i Sverige betala omkring en miljon kronor.

Texten uppdaterad 28/9 med ny prisuppgift.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt