Här är världens största flygfarkost

2014-03-03 13:27  
Den 92 meter långa flygfarkosten kan även landa på vatten. Foto: Airlander & REX/Geoffrey Robinson

I Storbritannien byggs nu en 91 meter lång flygfarkost som är en mix av flygplan, helikopter och luftskepp.

En luftfarkost som presenterats av brittiska Airlander sägs vara störst i världen med sin längd på 91 meter. Det är 15 meter längre än Boeings största 747 och sju meter längre än ukrainska Antonov An-225, skriver BBC.

Största delen av lyftkraften kommer från de tre ihopbyggda heliumfyllda kropparna. Men de kan inte lyfta Airlander med egen kraft. Tillskottet av lyftkraften som behövs för flygningen kommer från det aerodynamiskt utformade skrovet som ger lyft när farkosten fått fart via sina fyra turbomatade dieseldrivna V8:or.

Det gör att Airlander inte behöver förankras vid marken då det står fast av sin egen tyngd vilket gör att ingen infrastruktur behövs vid vare sig start eller landning. Då kan farkosten landa i stort sett överallt, inklusive på vatten.

Den version som nu vistas upp ska vara flygfärdig senare i år och kunna lyfta en last på sju ton. Men företaget planerar att bygga versioner som klarar av 50 ton.

Ett användningsområde ska vara transporter av exempelvis nödutrustning till katastrofplatser eller annan last till otillgängliga områden som saknar flygplatser eller vägar som tål tung trafik.

Men företaget hoppas även kunna erbjuda lyxresor där passagerare exempelvis ska kunna glida fram några tiotals meter över Amazonfloden.

Då Airlander kan vara i luften upp till tre veckor blir det även möjligt med non-stop flygningar jorden runt med en hastighet omkring 160 km/h.

Den version som just nu byggs kostar omkring motsvarande 650 miljoner kronor och ska bland annat användas som en kommunikationsplattform. 2016 ska det även finnas en passagerarversion. Till jungfruturen med den lottas just nu två biljetter ut på projektets webbplats.

<iframe src="//player.vimeo.com/video/86716764?byline=0&amp;portrait=0&amp;color=ebebeb" width="468" height="262" frameborder="0" webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen></iframe>

Jan Melin

Mer om: Luftskepp

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer