Han var först i luften

2000-03-02 13:52  
Clément Adèrs flygmaskin "Eole" utställd på världsutställningen i Paris.

Av Kaianders Sempler

Avion är franska och betyder flygplan. Det vet alla. Och ordet har sedan kommit att bli stam i en rad internationella flygtekniska termer: aviatik, avionics, aviator, aviation etc.

Men egentligen står avion helt enkelt för Appareil Volant Imitant les Oiseaux Naturels - flygande apparat som imiterar naturens fåglar. Så benämnde nämligen den franske flygpionjären Clément Ader en av sina egenkonstruerade ångdrivna luftfarkoster för dryga 100 år sedan.

I praktiskt taget alla länder i världen tror man fortfarande att det var
de amerikanska bröderna Orville och Wilbur Wright som uppfann flygplanet. I Frankrike vet man bättre. Självklart var det en fransman som först flög. Närmare bestämt den ovan nämnde Clément Ader från Toulouse.

Tretton år före bröderna Wright tog han till väders i Eole, en fladdermusliknande konstruktion med hopfällbara vingar, uppkallad efter den grekiska vindguden.

Det sägs att Ader redan som 14-åring gjorde sin första flygtur. Han hade sytt sig en fågelkostym och fäst fjäderförsedda vingar på ryggen. Liksom Ikaros kastade han sig sedan utför en liten kulle. Det hela gick inte så bra, men drömmen om att flyga övergav han aldrig.

Clément Adèr.
Ader tog ingenjörsexamen 1861, och arbetade sedan först för vägverket och sedan för de sydfranska järnvägarna. 1868 förbättrade han velocipeden genom att förse dess hjul med däck av gummi, något som ökade cyklistens komfort avsevärt. Efter att ha varit med och installerat de första telefonlinjerna i Paris i början av 1880-talet övergick han till att helt ägna sig åt sina flygplaner.

Adèrs första flygmaskin, Eole, var sex meter lång, hade ett vingspann om 14 meter och vägde ungefär 300 kilo, inklusive föraren. Den var försedd med en ångmaskin som utvecklade 20 hästkrafter samt en fyrbladiga propeller som mest påminde om en kvast jättelika gåspennor. Aders stora bedrift är att han över huvud taget lyckades få denna märkliga maskin att lätta från marken - även om det bara var för ett ögonblick och helt utan kontroll från förarens sida.

Efter provflygningarna med Eole lyckades Adèr få franska militären intresserad. Av armén fick han sedan ekonomiska bidrag för att bygga de mer avancerade maskiner han kallade Avion. Vid regementet utanför Toulouse företog Ader sedan flygförsök med sin Avion III, försedd med två propellrar. Provflygningarna gick hyfsat, maskinen lättade faktiskt från marken. Men vid en uppvisning inför en skara inbjudna högre officerare hade vinden ökat, och maskinen blåste av banan in i en skog där den haverera bland träden.

Officerarna smackade på sina hästar och red hem. Det militära stödet till franskt pionjärflyg upphörde redan dagen därpå.

Hur som helst så flög Adèr åtminstone fyra gånger:

1) 9 oktober 1890: 50 meter i Eole . Flyghöjd cirka 30 centimeter.
2) September 1891: 100 meter i Eole .
3) 12 oktober 1897: Lyfte från marken i Avion III .
4) 14 oktober 1897: 300 meter i okontrollerad flykt med Avion III .

Ader flög alltså först. Vad bröderna Wright gjorde var något så simpelt som att komma på att man kunde sätta roder på flygmaskinen!

Förargligt nog blev bröderna Wrights lyckade flygturer vid Kitty Hawk startpunkten för en rad intrikata upphovsättsprocesser, där amerikaner och fransmän ilsket hävdade sina flygpatent. Patentstridena vanns av amerikanerna, men under senare år har Clément Ader och europeisk flygteknik sent omsider fått sitt rykte återupprättat - kanske inte rättsligt men ekonomisk och industriellt.


Det europeiska konsortiet Airbus nya fabrik i Toulouse har uppkallats efter Clément Ader. Men inte nog med det. Airbus har nu fått verklig luft under vingarna. Den europeiska flygindustrin går bättre än någonsin och tar allt större marknadsandelar. För första gången har Airbus nu en tjockare orderbok än amerikanska Boeing, rapporterar International Herald Tribune. Under 1999 fick Airbus order på 476 plan mot Boeings 391.

Till och med det israeliska flygbolaget El-Al har beställt Airbus. Israelerna har av politiska skäl alltid varit mycket noga med att placera större beställningar hos amerikanska firmor, eftersom de sett USA som den främsta garanten för staten Israels fortsatta existens. Att El-Al nu köper Airbus kan tolkas antingen som att Israel inte längre är hotat eller som att européerna numera faktiskt gör bättre flygplan än Boeing. Ader ler nog i sin himmel åt denna revansch.


Avion III.
Foto Kaianders Sempler
Den som råkar passera Paris bör titta in på Musée des arts et métiers. Där hänger Avion III i trapphallen. Flygmaskinen donerades till museet av Ader själv 1902.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer