Populärteknik

Forskare har upptäckt stor isfyndighet på Mars

Nasas sond har registrerat vad forskare tror är en mycket stor mängd is under marken på Mars. I nedsmält form skulle fyndet räcka för att täcka hela planetens yta med 1,5 meter vatten.

Publicerad

Dragningskraften från vår måne bidrar till små och stabila variationer av jordaxelns lutning. Men Mars lutning varierar stort. I upprätt läge går planeten går in i en istid – och i cykler om cirka 50 000 år lutas axeln ned mot solen. Det ger en högre temperatur vid polerna, som smälter isarna.

Tidigare har man spekulerat kring att isarna kanske kommer försvinna helt, men nu har Mars Reconnaissance Orbiter avslöjat att så inte är fallet. Kring nordpolen hittade farkosten stora fyndigheter av is och vatten, som ligger begravda under det synliga istäcket.

I omloppsbana använder Nasa sonden Shallow Subsurface Radar (Sharad) för att söka efter fruset vatten under ytan. Radarsignalen kan penetrera ned till 15 meters djup, och bilderna har analyserats av Jack Holt och Stefano Nerozzi vid University of Texas. På vissa platser bestod sand- och isblandningen till 90 procent av vatten. Enligt deras beräkningar skulle den nyupptäckta isen i nedsmält form räcka för att täcka hela Mars yta med 1,5 meter vatten.

– Vi trodde inte att vi skulle hitta så mycket fruset vatten här. Upptäckten innebär att det sannolikt är den tredje största vattenreserven efter polarisarna, säger Nerozzi till Sci-News.

Avslöjar Mars historiska väder

Varje gång som planeten värmts upp har en del av isen täckts av ett sandlager som isolerat den från värmen. Därför ligger isen nu i skikt, varvat med sand. Lagren kan berätta om Mars historiska väder och avslöja om den röda planeten någonsin har varit bebolig.

Vatten kommer vara avgörande för våra framtida kolonier. I dagsläget verkar dock de flesta anse att de minst ogästvänliga miljöerna för människor finns runt ekvatorn, vilket krånglar till saker.

– Du kan ha alla de rätta förutsättningarna för liv, men om det mesta av vattnet ligger låst vid polerna så kommer det bli svårt att frakta tillräckliga mängder av flytande vatten till närheten av ekvatorn, säger Stefano Nerozzi.

Deras arbete har publicerats i Geophysical Research Letters.