Forskare har upptäckt en ny monsterkrokodil

2017-10-04 10:43
Melksham-monstret, som man tror att det såg ut. Foto: Fabio Manucci

Forskare tog en närmare titt på ett fossil som legat i arkivet i mer än ett sekel. Upptäckten kastar nytt ljus på krokodilens historia.

I 150 år låg en fossil och samlade damm i arkivet på Naturhistoriska museet i Edinburgh. Nu har forskare vid University of Edinburgh undersökt den svårt skadade fossilen. Det visade sig att den kommer från en 163 miljoner år gammal havsreptil, som kastar nytt ljus på den moderna krokodilens evolutionära historia, skriver IBTimes.

Den nyupptäckta arten har fått namnet Leldraan melkshamensis, även kallad Melksham-monstret, efter den brittiska staden där den först hittades.

Den utdöda havsreptilen var runt tre meter lång med kraftiga käkar och fruktansvärda sågtandade tänder. Forskarna tror att det är möjligt att den utmanade stora byten som förhistoriska bläckfiskar. Man tror också att den levde i det varma grunda hav som täckte mycket av det som i dag är Europa.

– Melksham-monstret var ett av de främsta rovdjuren i haven under juratiden, samtidigt som dinosaurerna dundrade runt på land, säger Steve Brusatte, som var delaktig i studien, till IBTimes.

Läs mer: Forskare hävdar att ”djävulsgrodan” kan ha varit en dinosauriedräpare

Den nya arten tillhör underfamiljen av havsreptiler som är förfäder till den moderna krokodilen, Geosaurinae. Det betyder att den utvecklades flera miljoner år tidigare än vad man hittills trott.

Tills nu har man trott att Geosaurinae härstammar från den sena juratiden, runt 152-157 miljoner år sedan. Men de nya resultaten tyder alltså på att underfamiljen uppstod miljoner år tidigare.

– Det är inte den vackraste fossilen i världen, men Melksham-monstret berättar en viktig historia om utvecklingen av uråldriga krokodiler och hur de blev ett av de främsta rovdjuren i deras ekosystem, säger Davide Foffa som ledde studien.

Viktor Krylmark