Amelia Earharts plan funnet?

2001-09-12 13:01  

Amelia Earhart anländer i sin tvåmotoriga Lockheed Electra till Lae på Nya Guinea den 29 juli 1937. Några dagar senare var hon försvunnen.

Hon har landat, flygdrottningen, och jublet vet inga gränser. Hela stan är här för att ta emot henne, svarta som vita. Leende klättrar hon ut ur cockpiten. Inte konstigt att hon är alla pressfotografers favorit, med sitt pojkaktiga och opretentiösa uppträdande. Det är den 29 juli 1937 på flygfältet i den lilla staden Lae i östra Nya Guinea. I övermorgon ska Amelia Earhart fortsätta sin jordenruntflygning, för att sedan försvinna spårlöst i Stilla havets oändlighet.

Försvinnandet utlöste en sökoperation av enorma mått. På order av president Roosevelt spanade amerikanska örlogsfartyg och flyg av ett stort havsområde i två veckor, men utan att finna en tillstymmelse till spår efter vare sig flygplanet eller dess besättning. Den 18 juli 1937 förklarades Amelia Earhart och hennes navigatör Frederick Noonan officiellt avlidna.

64 år senare har en amerikansk organisation vid namn Tighar - The International Group for Historic Aircraft Recovery - återupptagit sökandet. Man har gått igenom högupplösta satellitfotografier, och tror sig nu ha hittat planet. På en bild över den obebodda atollen Nikumaroro tagen av satelliten Ikonos 2 har man funnit en pixel med en rostbrun färg som man hävdar kan vara vraket efter det saknade flygplanet.

Satellitbilderna av atollen Nikumaroro har en upplösning på en meter i svartvitt och fyra meter i färg.

Men var är den mystiska roströda pixeln?

- Satellitbilderna visar ett föremål vid revets kant, säger Richard Gillespie, Tighars verkställande chef. Det stämmer också med vad vi tidigare hört. Det berättas nämligen att lokala fiskare för länge sedan såg vraket efter ett flygplan utanför korallrevet på atollens västsida, ungefär där den mystiska pixeln på satellitbilderna är belägen.

Nikumaroro är belägen cirka 1 000 kilometer söder om Howland Island, målet för Amelia Earharts flygning. Atollen är den västligaste av Phoenix-öarna och tillhör idag republiken Kiribati. Öarna ligger glest i den här delen av Stilla havet, och hade Earhart och Noonan flugit vilse och börjat få ont om bränsle är det rimligt att tänka sig att de försökt sig på en nödlandning här.

Den 24 augusti sände Tighar en expedition från Los Angeles till Nikumaroro. Under en månads tid kommer man att spana efter vrakrester och spår efter mänsklig verksamhet.

- Vi kommer att ha dykare i vattnet i mitten av september, säger Gillespie. Då får vi se vad vi hittar.

Amelia Earhart var sin tids absoluta flygdrottning. Våren 1932, fem år efter Charles Lindbergh, flög hon som första kvinnliga pilot non-stop över Atlanten. Hon företog sedan en rad rekordflygningar, bland annat från Hawaii till USA och över hela den amerikanska kontinenten. Amelia Earhart personifierade den moderna emanciperade kvinnan och hon var omåttligt populär. Detta berodde inte minst på att hennes make och promotor, en förmögen förläggare vid namn George Palmer Putnam, hårdlanserade henne i medierna. Hon var månadsmagasinens och journalfilmernas gunstling i en tid när långdistansflygningar var lika publikdragande som de bemannade rymdfärderna skulle bli under 1970-talet.

När hon försvann var hon i färd med att sätta nytt rekord i en flygning jorden runt så nära ekvatorn som möjligt. Den 21 maj hade hon startat från Oakland i Kalifornien. Därefter gick färden över Brasilien, Nordafrika, Indien och Indonesien till Lae i Nya Guinea. Den 2 augusti skulle hon efter 19 timmars flygning och nära 5 000 kilometer över öppet vatten letat sig fram till Howland Island, en flugskit på kartan över Stilla oceanen.

Hennes sista kontakt med omvärlden var två radiomeddelanden till kustbevakningskorvetten US Itasca som väntade vid Howland Island med flygbensin för hennes fortsatta färd österut. Hon meddelade först att hon borde vara framme men inte kunde se ön och att bränslet började ta slut. Uppenbarligen var hennes mottagare trasig, för Itasca fick ingen kontakt. En timme senare kom det sista meddelandet: "We are in a line position [...] We are running North and South."

Ganska snart efter det spårlösa försvinnandet kom olika märkliga rykten i svang. Det var, hävdades det, fullständigt omöjligt att Amelia skulle kunnat flyga vilse. Hennes navigatör, Frederick Noonan, var den allra skickligaste inom sitt fack, och att han inte skulle klarat att hitta fram till Howland Island var otänkbart. Alltså måste försvinnandet berott på en ondsint konspiration.

Ett av ryktena gjorde gällande att planet hade tvingats ner av japanerna och att Earhart och Noonan tagits till fånga. Vid den här tiden höll Japan som bäst på att utvidga sitt imperium österut över oceanen, och det rådde ett sorts outtalat kallt krig mellan Japan och USA. Hade japanerna kanske anlagt en hemlig militärbas på någon av öarna längs Amelias flygrutt? Var hennes flygning i själva verket ett spionuppdrag för amerikanska underrättelsetjänsten?

1943 gjorde Hollywood en film med titeln "Flight for freedom" som byggde på denna teori. Och 1966, efter att piloten Gary Powers blivit nedskjuten i sin U2 under en spionflygning över Sovjetunionen, kom en bok med titeln "The search for Amelia Earhart" där en radiojournalist vid namn Frank Goerner på nytt hävdade en storpolitisk konspiration.

Om planet nu hittas med satellitfotografiernas hjälp kanske mytbildningen kring Amelia Earharts försvinnande äntligen får ett slut. Men när denna tidning gick till tryck, den 10 september 2001, hade man fotfarande inte funnit något flygplan.

Den som vill veta mer om Amelia Earhart och följa sökandet efter det försvunna flygplanet hänvisas till http://www.tighar.org/projects/Earhart och http://www.acepilots.com/earhart.html

PS: En extra poäng i det hela är att satelliten Ikonos 2 som tagit de detaljerade bilderna av atollen Nikumaroro är tillverkad av Lockheed Martin, en ättling i rakt nedstigande led till Lockheed Aircraft som byggde det plan Amelia Earhart flög när hon försvann.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt