Opinion

”Utsläppen från trafiken ökar – nu krävs obekväma lösningar”

DEBATT. Vägtrafikens utsläpp fortsätter att öka. Genom att öppna dörren för delade transporter på riktigt kan regeringen sänka utsläppen och spara 270 miljarder kronor per år, skriver Claudio Skubla på Taxiförbundet och Mattias Goldmann, Fores.

Till år 2030 ska transportsektorns klimatpåverkan minska med 70 procent, jämfört med år 2010. Sju av riksdagens åtta partier står bakom målet. Men hittills går utvecklingen åt fel håll. Enligt Trafikverket ökade vägtrafikens utsläpp 2018 när de behövde minska kraftigt.

Ökande lastbilstrafik och privatbilism står bakom de stigande utsläppen, stick i stäv med Sveriges ambitioner om att bli världens första fossilfria välfärdsland. Politiken har hittills svarat upp mot detta med elcykelsubventioner, bränslebyte, delfinansiering av laddinfrastruktur, bonus-malus-system, förmånsregler för bilar som klimatstyrmedel, färre parkeringsplatser osv. Detta småskruvande räcker inte på långa vägar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här