Opinion

”Sluta försvara petroleumindustrin - öka etanol- och metanolhalten”

Björn O. Gillberg vill se ökad inblanding av etanol och metanol. Bilden är ett montage. Foto: Görel Hintze/Pixabay

DEBATT. Våra bilar kommer under lång tid framöver att behöva drivas av förbränningsmotorer. Ökad inblandning av etanol och metanol i bränslet vore logiskt. Men EU:s regel om syrehalt fungerar som petroleumindustrins sista försvarslinje, skriver Björn O. Gillberg, Värmlandsmetanol.

Drivmedel som består av en enda komponent, till exempel etanol och metanol, brinner effektivare än bensin. Resultatet blir energibesparingar och renare avgaser jämfört med bensin. Detta faktum har bland annat sin grund i att bensin är en blandning av hundratals olika komponenter samt att bensin inte innehåller syre. Syre främjar som bekant förbränning.

Metanol respektive etanol innehåller cirka 50 viktprocent respektive cirka 35 viktprocent syre. Metanol är närmast att betrakta som ett raketbränsle på grund av det höga innehållet av kol och syre. Metanol fungerade därför med framgång som drivmedel för Tysklands V2-raketer under andra världskriget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här