Opinion

”Godkänn HVO-dieseln bara – strunta i testerna”

Håkan WaltersonTekniker Uppsala Foto: Privat

SLUTREPLIK. Att i tre år hänvisa till att testerna av den syntetiska dieseln HVO inte är klara, det är ovärdigt i en så viktig fråga. Min analys är i varje fall klar: Volkswagen är ointresserade av klimathotet, skriver Håkan Walterson.

Jag noterar – ett fullkomligt intetsägande svar från Sten Forsberg, Sverigechef för Volkswagen Personbilar. Den väsentliga uppmaningen i min debattartikel är ju:

Strunta i testresultat, godkänn omedelbart HVO, och ta eventuella smällar. Detta för att omedelbart ge förutsättningar för en rejäl minskning av koldioxidutsläpp. Med en vagnpark på 200 000 bilar yngre än tio år, skulle utsläppen kunna minska med 450 000 ton per år. Och Volkswagen skulle alltså faktiskt kunna göra skillnad. Sten Forsberg berör överhuvudtaget inte denna fråga. VW-modeller för andra drivmedel som E85 eller gas gör inte HVO-sveket mindre.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här