Opinion

”Elbilen blir miljövänlig först när elsystemet är fossilfritt”

Johnny Kellner, teknik- och miljöchef på Veidekke i Sverige
Antalet elbilar i Oslo växer. Stundtals bildas det kö i den egna filen. Foto: Lise Åserud/TT

DEBATT. En alltför tidig satsning på elbilar kan urholka trovärdigheten, försvåra introduktionen och bli ett hinder för en positiv teknikutveckling av elbilar, skriver Johnny Kellner, energikonsult.

Är det självklart att elbilen alltid är det bästa miljövalet, eller kan det möjligen vara så att elbilar till och med kan öka koldioxidutsläppen? Långsiktigt är elbilar ett mycket viktigt och nödvändigt alternativ, men en för tidig satsning på elbilar kan i värsta fall få en motsatt effekt.

Redan för tio år sedan uppmärksammade professor Björn Karlsson vid Linköpings tekniska högskola, Sven Werner, professor vid Halmstads tekniska högskola samt dåvarande EU-parlamentarikern Anders Wijkman resonemanget att även elbilar kan öka koldioxidutsläppen, allt beroende av hur den gemensamma europeiska elmarknaden ser ut. Sverige är länkat till Europas elnät där fossila bränslen ingår i systemet och utbyggnaden kommer att fortsätta.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här