Bränslecellen är redo att rulla

2015-02-25 07:18  
Ny Tekniks chefsredaktör Susanna Baltscheffsky.

Det här är en debattartikel. Åsikterna som framförs är skribentens egna.

LEDARE. En av de mest uppmärksammade artiklarna på nyteknik.se förra veckan handlade om att både Vattenfall och Fortum börjar ta betalt av elbilsförare för att snabbladda vid deras stolpar. Bägge elbolagen tar 90 kronor för snabbladdning i 30 minuter.

Intresset för elbilar är stort, även bland folk i allmänhet. De anses vara ett bra miljöalternativ, tekniken att ladda med el är lätt att förstå och många biltillverkare har batteri- eller hybrid­modeller på marknaden.

Tillsammans med förnybara bränslen, som etanol och biogas, så uppfattas elbilen som det mest realistiska alternativet till den fossila personbilen. Men nu tar bränslecellsbilen matchen.

Här berättar Ny Teknisk reporter Eddie Pröckl om Toyotas envetna jakt på att sänka produktionskostnaderna och att den första kommersiella bränslecells-Toyotan nu går att köpa, på riktigt.

I decennier har bränslecellen varit möjlig, intressant, lovande och på gång. Men priset har varit astronomiskt mycket för högt.

Toyota bestämde sig för något år sedan att batteribilen inte är framtiden. Batterierna kommer inte att klara kraven på räckvidd och livslängd under överskådlig tid, bedömde de.

Klart att konkurrenterna skakades om när en av de största i branschen gjorde ett så tydligt val. Redan då hade Toyotas ingenjörer lyckats pressa kostnaden för bränslecellen med nästan 95 procent på bara sex år. Och det ska bli ännu billigare.

Nu säljs Toyotas bränslecellsbil Mirai i Japan sedan i december i liten upplaga. När den så småningom börjar säljas i Sverige kommer den att kosta nästan trekvarts miljon.

Visst har batteribilarna ett försprång. Exempelvis går de att ladda hemma på garageuppfarten medan det ännu så länge bara finns en (1) vätgasmack i Sverige.

Men teknikskiftet från den fossildrivna förbränningsmotorn till de fossilfria bilarna har knappt börjat. Av den svenska bilparkens 4,5 miljoner bilar är bara 0,5 promille elbilar: drygt 2?000 batteridrivna och cirka 5?000 laddhybrider.

Först när vi så småningom blickar tillbaka, vet vi vilken teknik som blev den dominerande.

Susanna Baltscheffsky

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt