Opinion

”Barn lär sig allt som är roligt - även matte”

Barn lär sig allt de tycker är roligt och intressant om de vet och förstår varför de skall lära sig saker. Ett barn som inte förstår nyttan och det roliga i att lära sig cykla kommer inte lära sig cykla. Ett barn, en elev, en student som förstår nyttan med avancerad matematik kommer att lära sig avancerad matematik. Foto: Scanpix samt Colourbox

DEBATT. Kan vi inte förklara varför eleverna ska lära sig en andragradsekvation eller algebra så kommer de ju inte göra det heller. Vi har lärt våra barn att ifrågasätta och därför måste lärarkåren bli bättre på att pedagogiskt förklara varför, skriver Mikael Falk.

Jag har under en längre tid funderat över varför just svenska elever/studenter skulle ha sämre mattekunskaper. Ingen tror nog att de skulle vara sämre rustade under håret.

Skrev själv in mig på högskolan då som 47-åring och tänkte att det kan inte vara fel att höja sin kompetens inom mitt yrkesområde. Jag orkade motivera mig så pass länge som till andra föreläsningen som handlade om miljöteknik. Jag köpte hela upplägget fram till dess att energi skulle avhandlas. Då kommer denna underbara föreläsare på att vi slänger in en stege som vi skall klättra på och hur mycket energi det skulle gå åt för denna övning. Då dog min glöd för att höja min kompetens inom mitt yrke.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här