Volvo hämtar krocktest från Legoland

2014-12-16 05:30  

Volvo XC90:s nya säkerhetsfunktioner skyddar passagerare när bilen kör av vägen. Tekniken är utvecklad i en ovanlig testrigg – med inspiration från Legoland.

Vad har en våldsam dikeskörning gemensamt med åkattraktionen Robocoaster? Båda utsätter passagerarna för snabba, ryckiga krafter. Den insikten fick Volvo Cars säkerhetsexpert Anders Axelsson när han besökte Legoland med sina tvillingdöttrar för sju år sedan.

– Jag såg hur folk slängdes hit och dit av robotarmen och fick idén till en ny testmetod, säger han.

Anders Axelsson arbetade då med utvecklingen av nya XC90:s skydd vid olika typer av avåkningar. Ett av målen var att hålla fast passagerarna så att de inte halkar ur bältet när bilen kör i diket, flyger över en kant eller hamnar på stötigt underlag.

Att utföra krocktester med bilar ute i terrängen är dyrt och tidskrävande, och Volvo sökte därför en metod för att snabbare och billigare kunna utvärdera olika tekniska lösningar. Tillbaka på kontoret i Göteborg utvecklade han en ny typ av testrigg.

Legolands Robocoasters använde industrirobotar från tyska Kuka. På Volvo fick en pensionerad ABB-robot ett nytt uppdrag.

– Den är lite sliten i lederna och klarar inte precisionsarbetet i vår fabrik längre. Men för de här testerna duger den utmärkt, säger Anders Axelsson.

Man blir nästan lite åksjuk av att se den fleraxliga roboten svinga runt en bilstol där en krockdocka sitter fastspänd i säkerhets- bältet. Dockan hivas runt i ett mönster som ser helt slumpmässigt ut. Men roboten har programmerats för att återskapa de våldsamma rörelser som passagerare utsätts för när bilen kör av vägen.

– Jag tror att den här testmetoden är unik, och vi har använt den i ungefär fyra år nu.

Testriggen har bland annat kommit till nytta för att prova ut stolens förbättrade sidostöd och för att bestämma hur bältet ska stramas åt när bilen kör av vägen. Bältena i framsätet dras då åt elektriskt med upp till en millimeter per millisekund, och hålls fastspända tills bilen står still. På så vis hålls passagerarna kvar på sin plats och har ett bättre skydd medan bilen kastas runt.

En annan nyhet i XC90:s skydd mot avåkningsolyckor är en energidämpande funktion mellan säte och stolsram. Sätet sviktar för att dämpa de vertikala krafterna som kroppen utsätts för när bilen dunsar hårt i marken. Därmed minskar risken för allvarliga ryggskador markant, enligt Volvo.

Tekniken har även testats i traditionella krocktester där bilar kör av vägen på riktigt.

Orginalet: Legolands åkattraktion Robocoaster kastar runt äventyrslystna besökare.
 


Följ Ny Teknik på Facebook!

Här kör XC90 i diket

  • Volvo krocktestade nya XC90 inför ett stort pressuppbåd den första veckan i december. Den brandgula bilen kom utfarande ur en byggnad i 80 knyck, vek av vägen och körde snett ner i ett 80 cm djupt dike. Efter en kort luftfärd dunsade den i marken och landade i en vall.
  • I bilen satt tre krockdockor: två vuxna män och ett 18 månader gammalt barn i en bakåtvänd stol. Utan skydd hade de riskerat allvarliga ryggskador. Nu hölls passagerarna i framsätet fast i sina säten tack vare en ny elektrisk åtstramning av säkerhetsbältet. Stöten när bilen slog i marken dämpades dessutom av en ny energiabsorberande funktion mellan stol och stolsram.
  • Här kan du se krocktesten ur många olika kameravinklar.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt