Tunneln genom Hallandsåsen rör på sig

2014-11-05 05:30  

Professor Roland Pusch har länge varnat för risken att järnvägstunneln genom Hallandsåsen blir instabil. Nu visar mätningar att det västra tunnelröret har rört sig några millimeter.

Avvägningsmätningar vid nio punkter i Möllebackzonen, den knivigaste delen av tunnelbygget, visar att tunneln har rört sig först uppåt och sedan nedåt under hösten 2013. Som mest har en punkt flyttat sig tre millimeter.

Sedan under fyra veckor vid årsskiftet 2013/2014 finns inga mätvärden för sträckan.

– Det uppstod en miss i kommunikationen hos entreprenören. Ett arbetslag hade i uppgift att rensa allt i tunneln och då rensade de även bort de här mätpunkterna, berättar Kenneth Rosell, Trafikverkets projektledare för tunnelbygget.

Nya mätpunkter sattes upp och mätningar under våren 2014 visade att punkterna som mest rörde sig strax under två millimeter.

Eftersom mätserien inte är kontinuerlig går det inte att säga hur mycket varje enskild punkt har flyttat sig totalt under tiden, men maximalt skulle tunneln ha kunnat röra sig fem millimeter under perioden.

Det tycker Kenneth Rosell på Trafikverket är lite.

– Då är det fortfarande stabilt. Det krävs ett antal centimetrar, skulle jag vilja påstå, innan något skulle vara alarmerande, säger han.

Dessutom påpekar han att rörelsen uppstod medan entreprenören Skanska-Vinci injekterade cementbruk i kringfyllnaden, mellanrummet mellan berget och den så kallade liningen, som utgör tunnelröret.

– Det är inte så konstigt att det rör på sig då. Man injekterar med tryck och tar en sida i taget, det är lätt hänt att man får en viss rörelse i ringarna, säger han.

Men Roland Pusch, adjungerad professor i geoteknik vid Luleå tekniska universitet, håller inte med.

– Rörelsen visar att liningen inte har något stabilt läge. Den vilar på något som är deformerbart och har något över sig som är deformerbart, och rörelserna kommer att mångfaldigas när den tunga trafiken kommer på, säger han.

Han tycker att Trafikverkets uppfattning att tunnelrörelserna inte är alarmerande förrän de omfattar ett antal centimeter är ”alldeles åt pepparn”.

– Med den tunga tågtrafiken kommer det som i dag är millimeter att bli centimeter. Då kommer massagen mellan liningelementen att leda till deformationer och vatten kommer att komma in så att spårbädden blir vattenfylld och tågen riskerar att spåra ur, säger han.

I en rapport om kringfyllnaden konstaterar entreprenören Skanska-Vinci att inga väsentliga rörelser har uppmätts efter att injekteringsarbetet avslutades i januari 2014. Trafikverket anser dessutom att även andra mätningar, till exempel provborrningar, bekräftar att tunneln är stabil.

Men Roland Pusch är övertygad om att tunneln genom Hallandsåsen är instabil och tycker att hastigheten på tågen borde sänkas till omkring 70 kilometer i timmen för att minska krafterna på tunnelröret.

– Men då är hela vitsen med Hallandsåstunneln borta, säger han.


Följ Ny Teknik på Facebook!

Så gjordes kringfyllnaden

  • Tunnelbyggmetoden i Hallandsåsen innebar att ett mellanrum på ungefär 20 centimeter skapades mellan liningen, de betongelement som utgör tunnelröret, och berget.
  • Inledningsvis fylldes mellanrummet med betong, men den stora vattenmängden i berget ledde till att betongen spolades bort. Det i sin tur ledde för ungefär åtta år sedan till att ett tomrum skapades ovanför liningen, så att en bit av tunnelröret lyfte sig cirka 20 centimeter.
  • Då ändrades metoden för att fylla mellanrummet. I stället började man använda ärtsingel, småkornigt grus, och betong. Slutligen injekterades mellanrummet med cement för att fylla hålrummen mellan ärtsingeln.
  • I Möllebackzonen, som frös ned för att stabiliseras under borrarbetet, väntade man med att injektera cement tills området hade tinat.

Linda Nohrstedt

Mer om: Hallandsåsen

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer