Populärteknik

Spårvagnar på gummihjul

Vilket är bäst? Spårvagn eller buss? Svårt att avgöra, men varför inte pröva något mittemellan?

Publicerad

Jodå, det finns faktiskt. I Frankrike har dels flyg- tåg- och spårvagnstillverkaren Bombardier och dels en firma i Strasbourg vid namn Lohr lanserat rälslösa spårvagnar. Finessen är att man slipper dyrbara järnvägsspår men fortfarande har kvar spårvagnens kapacitet och miljöförtjänster.Vagnarna är ju eldrivna.

Om det är en bra eller dålig idé är fortfarande diskutabelt. Hur som helst så finns de rälslösa spårvagnarna numera i Kina, Italien och i en rad franska städer, däribland Nancy, Caen och Clermont-Ferrand. Nästa år kommer nya linjer i Paris förorter. Vagnarna från Bombardier kan dels köras automatiskt med ledskena i gatan, dels styras som en buss av föraren. De har både el- och dieselmotorer. De är alltså helt flexibla och kan ta sig förbi trafikhinder längs linjen. Vagnarna från Translohr är bundna till sin linje, men kan göras helt automatiska.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här