Skrotbilen blir koppargruva

2014-10-24 09:02  
Christer Persson, vd på Walters Bildelar, vill rycka loss 10 kg koppar per bil med hjälp av en ny maskin. Här visar han upp koppar som plockats för hand, vilket ger 1,2 kg per bil i snitt. Foto: Jörgen Appelgren

Walters Bildelar utanför Falkenberg investerar i ny teknik för att slita loss koppar ur skrotbilar.

Bildemonterarna måste plocka ut mer ur skrotade bilar innan karosserna hackas sönder i återvinningsanläggningen. Annars klarar branschen inte EU-kravet att 95 procent av en personbil ska återvinnas.

Walters Bildelar utanför Falkenberg ligger långt framme. Företaget, som är slutstation för cirka 2 500 bilar per år, har deltagit i ett Chalmersprojekt om hur återvinningen kan öka. De nya insikterna har fått vd Christer Persson att satsa tre miljoner kronor på en maskin som gör det möjligt att rycka loss fler komponenter än tidigare.

Maskintillskottet levereras först veckan efter Ny Tekniks besök. Men Christer Persson visar en youtube-film där en gul best sliter ut elmotor och kopparkablar i ett nafs med ett tångliknande instrument. Den kan även användas för att plocka bort exempelvis plasttankar, stötfångare och gummimattor.

– Jag tänker börja med koppar som har bäst lönsamhet. I dag kan vi plocka ut 1,2 kg koppar per bil i snitt. När den nya maskinen är på plats siktar jag på 10 kg, säger han.

I de ljusa och luftiga hallarna står kasserade bilar i långa rader. Många har synliga krockskador, några är brända. Däck, glas, batteri, krockkudde och bältessträckare tas bort på samtliga bilar. Bensinen likaså.

Men vilka reservdelar som plockas ut styrs av efterfrågan och komponenternas skick. På lagret trängs allt från motorer och dörrar till tanklock och rattar i de höga hyllorna. Totalt finns här 140 000 delar.

I en annan ände av anläggningen finns sedan år 2011 en självplock. Hit kommer privatpersoner och företag för att själva montera loss reservdelar. 380 bilkadaver av olika fabrikat finns att välja på, och vid några av dem står kunder och fyller skottkärror med allehanda komponenter. Sedan är det bara att betala i kassan på vägen ut.

– Självplocken är ett bra komplement för att få ut det sista ur bilen, säger Christer Persson.

Självplocken drar in cirka 2,5 miljoner kronor per år, att jämföra med 44 miljoner kronor som Walters totalt omsatte i fjol.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer