Saab bygger första Gripen E

2013-07-03 14:17  

ALMEDALEN. 39-8. Så heter den första versionen av nya stridsflygplanet Gripen E.  Saab har nu börjat bygga ett provflygplan åt svenska försvaret.

Saab Aeronautics i Linköping har nu börjat att bygga det första provflygplanet av nya Gripen E. Det är det första i en förserie som kommer att bestå av tre provflygplan. Det uppger Ulf Nilsson, chef för Saabs Sverige produktion, som på tisdagen besökte Almedalen i Visby.

Det nya flygplanet ingår i den utvecklingsbeställning som den svenska regeringen och försvarsmakten lagt på Saab genom Försvarets materielverk.

Planet konstrueras med hjälp av ett helt nytt skrov av aluminium och komposit. Det Saab börjat med är att bygga den så kallade mellankroppen. Samtidigt återanvänds komponenter från äldre Jas-plan.

- Det är ett stort antal delar från olika system som återanvänds, säger Ulf Nilsson.

Bland annat uppger han att det handlar om delar från bränslesystemet, hydraulsystemet samt katapultstolen som piloten sitter i.

Hur kommer det sig att ni börjar bygga planet just nu inför juli, när industrisemestern börjar?

- Vi har ju ett program och ett åtagande gentemot svenska staten att följa, men det är klart att folk kommer att ta semester också, säger Ulf Nilsson.

-Det roliga är dock att nu har vi alla delar framme, allt är på plats.

Det finns ju en tidigare version av nästa generations Jas 39 Gripen, ett demo-plan, kallat Gripen NG. Hur skiljer sig de åt?

- Demoprogrammet gick ut på att demonstrera teknik och arbetssätt. Nu implementerar vi tekniken och använder ny metodik fullt ut. Gripen E får bland annat ny radar och ny motor.

Ulf Nilsson beskriver att det nya skrovet på Gripen E både blir längre, tjockare och tyngre, än Gripen NG:s, som är en ombyggd Jas 39 Gripen B.

- Planet är längre eftersom vi behöver balansera tyngpunkten på ett nytt sätt, förklarar han.

En annan nyhet är att motmedelsystemet och radarsystemet integreras för att fungera tillsammans. Detta kallas Multifunction system, MFS, och innebär att piloten i princip får ögon i nacken när denne ska försvara sig under en attack.

-Det är ett stort tekniksteg, menar Ulf Nilsson.

Provflygplanet 39-8 kommer att bli svenska statens egendom. I avtalet mellan staten och Saab finns dock en avbeställningsklausul som regeringen kan åberopa om man i partnerlandet Schweiz beslutar sig för att rösta nej till den föreslagna finansieringen av 22 Gripen E i landets parlament.

Vad händer på Saab om det blir nej i Schweiz?

-Egentligen ingenting. Vi har ett åtagande gentemot svenska staten som vi nu arbetar med att fullfölja, säger Ulf Nilsson.

Mer om: Saab Gripen Flyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer