Övriga nyheter

Så blev Norra länken två miljarder billigare

Jan-Erik Andersson. Foto: Linda Nohrstedt
Lars Lilja. Foto: Trafikverket

I slutet av november öppnar första etappen av Norra länken i Stockholm – långt före utsatt tid. Byggteknik som är ny i Sverige har bidragit till att hålla nere kostnaderna.

Publicerad

Den första etappen, som sträcker sig från Norrtull och Frescati till Värtan, omfattar ungefär fyra kilometer väg och går mestadels i tunnlar. Etappen är klar ungefär ett år tidigare än planerat och kostar cirka 2 miljarder kronor mindre än tidigare beräknat.

Den viktigaste orsaken till den sänkta kostnaden är den lagändring som gjorde det möjligt att gräva med traditionell cut and cover-teknik genom Bellevueparken. Utan lagändringen hade parkytan varit tvungen att lämnas orörd, och en dyr metod där rör trycks in genom grusåsen skulle ha använts i stället.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här