Så blev Norra länken två miljarder billigare

2014-11-17 05:30  

I slutet av november öppnar första etappen av Norra länken i Stockholm – långt före utsatt tid. Byggteknik som är ny i Sverige har bidragit till att hålla nere kostnaderna.

Den första etappen, som sträcker sig från Norrtull och Frescati till Värtan, omfattar ungefär fyra kilometer väg och går mestadels i tunnlar. Etappen är klar ungefär ett år tidigare än planerat och kostar cirka 2 miljarder kronor mindre än tidigare beräknat.

Den viktigaste orsaken till den sänkta kostnaden är den lagändring som gjorde det möjligt att gräva med traditionell cut and cover-teknik genom Bellevueparken. Utan lagändringen hade parkytan varit tvungen att lämnas orörd, och en dyr metod där rör trycks in genom grusåsen skulle ha använts i stället.

– Vi har säkert sparat en miljard på den ändringen, säger Lars Lilja, Trafikverkets projektchef för Norra länken.

Men också två byggtekniska lösningar som är ovanliga i Sverige har bidragit till att hålla nere kostnader: sekantpåletekniken och inklädningsmetoden.

Sekantpålar är platsgjutna betongpålar som kan användas för att skapa stödväggar vid schakt. Metoden användes vid två entreprenader vid Norrtull och schakten grävdes sedan ut med traditionell cut and cover-teknik.

Men sekantpålar användes även med den mer spektakulära top down-metoden vid bygget av 200 meter betongtunnel intill Bellevueparken (se grafik). Med den metoden gjuts tunneln uppifrån och ned.

Fördelen blev en enkel trafikomläggning på Roslagsvägen, som hölls öppen under byggtiden.

Metoden valdes av byggarna Züblin och Pihl när provarbeten med stålspont visade att grusåsens många grova stenblock skulle leda till problem. Men även sekantpåletekniken hade svårigheter med blocken.

– Det tog lite mer tid och mer tid gick åt för underhåll, berättar Jan-Erik Andersson, byggledare på Trafikverket.

Metoden är vanlig utomlands men har tidigare inte använts i Sverige eftersom sekantpålar inte har varit godkända i permanenta konstruktioner. Under bygget av Norra länken ändrades reglerna och Jan-Erik Andersson tror därför att metoden kommer att vinna mark.

För att täta Norra länkens tunnlar mot inläckande vatten har också en ny inklädningsmetod använts. I bergtunnlar monteras vanligtvis dränmattor som täcks med sprutbetong där vatten läcker in, men i Norra länken har i stället en plastduk spänts upp.

– Med dränmattor tar det tid och de brukar sätta igen, så vattnet har en tendens att flytta sig. Här har vi ett permanent paraply som alltid ska ge en torr vägbana, säger Lars Lilja.

Det vatten som läcker från berget ska rinna längs dukens utsida ner i dräneringen. Metoden är relativt vanlig i Norge och konceptet för Norra länken har utvecklats av den norska byggaren Veidekke.

Trafikverket tycker att metoden har fungerat bra.

– Dels är bygget industriellt, dels är det förutsägbart hur lång tid det tar. Man gör lika över hela tunnelsystemet och det går fort och snabbt, säger Lars Lilja.

Trafikverket bedömer att inklädningsmetoden har sparat ”några hundra miljoner” och sekantpåletekniken vid Roslagsvägen 40 miljoner kronor.


Följ Ny Teknik på Facebook!

Norra länken

  • Ny väg, mestadels i tunnel, mellan Tomteboda och Värtan.
  • Byggstartades 2007.
  • Efter byggstart inkluderades även tunnlar i Hagastaden och överdäckning av Värtabanan i projektet.
  • Första etappen, som öppnar 30 november, beräknas kosta 10,7 miljarder kronor.
  • Totalt beräknas Norra länken kosta 14,9 miljarder kronor.
  • Hela projektet ska vara klart 2019.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt