Molnet växer snabbt i Kina

2015-05-05 05:00  
Ebuilders Asienchef Ulf Persson ser en klart ökad mogenhet på marknaden för molntjänster i Kina. Foto: Jojje Olsson

Kinas snabba tekniska utveckling innebär en ökad efterfrågan på effektiva onlinetjänster. Det gynnar svenska Ebuilder som har kontor både i Kista och Peking.

Kinas internetanvändare har på ett årtionde ökat från drygt 100 miljoner till nästan 700 miljoner. Tillväxten för mobila användare är ännu större – det har skett en tiodubbling från 2007 till 557 miljoner i dag. Det har fått Kinas e-handel att bli världens största.

Handeln ökade i fjol med 20 procent. Även betalningar online ökade med 17 procent från året innan.

Ebuilder, som är ett svenskt företag som har en plattformslösning i molnet, har valt att satsa på den kinesiska marknaden för att utnyttja framstegen. För fyra år sedan öppnades det kinesiska kontoret i Peking.

– Företagen börjar förstå att de inte behöver göra allt själva. De är nu öppna för externa lösningar och har ett helt annat tjänstetänk än tidigare. Även kunderna börjar uppskatta det personliga och är redo att göra mer saker på egen hand, säger företagets Asienchef Ulf Persson.

Ebuilder har lyckats hitta en affär som ska ge plattformen ett rejäl utmaning. Det var i maj i fjol som förhandlingarna började med Qingdao Haier, en av världens största vitvarutillverkare med över 200 miljoner kunder i Kina. Kontraktet skrevs på julafton.

– Det gick snabbare än väntat och detta är vårt första riktiga storkontrakt i Kina. Vi kommer behöva rekrytera ny personal till kontoret i Peking, säger Ulf Persson.

Avtalet ger Ebuilder fem miljoner nya slutanvändare till sommaren. Haier siktar på att redan före årets slut ha minst 20 miljoner kunder anslutna till plattformen.

När Ny Teknik besöker Ebuilders kontor i Peking är stämningen påtagligt uppåt. Nokia, Microsoft Mobile och Sony Mobile använder sig av företagets skalbara molntjänst för returhantering och andra logistiska ärenden.

Vitvarutillverkaren Haier behöver en flexibel plattform för att hantera sina uppemot 100 000 kundärenden om dagen.

– Vår tjänst ska hjälpa Haier att kommunicera med kunderna på ett mer effektivt vis. Data integreras så att kundens upplevelse blir densamma oavsett om man använder tjänsten på mobil eller webbsida, säger Ulf Persson.

Plattformen klarar självbetjäning och underlättar vad gäller exempelvis reparation och garanti, men kommer även vara till nytta för Haier genom att säljarna får en bild av kundernas beteende.

– Kundlojalitet är en trend som börjar bli allt viktigare inom flera segment i Kina. Kunderna blir mer medvetna, och framför allt vill företagen bygga upp ett bra varumärke snarare än att bara fokusera på lägsta pris.



Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Ebuilder har 220 anställda

  • Grundades 2003 och har sitt huvudkontor i Kista där drygt 50 av de 220 anställda sitter.
  • Kontoret i Peking etablerades 2011 och har tio anställda. Övriga sitter i Sri Lanka och Sydney.
  • Erbjuder en molnbaserad, öppen och skalbar plattform som möjliggör för företag att förbättra och utöka sin kundvård. Ebuilders plattform integrerar företagets processer, back-end-lösningar och branscher med sin affärspartner och sitt servicenät.
  • Har hundratals kunder i drygt 70 länder, bland annat Sveriges riksdag, Volvo, Saab, DHL, Microsoft Mobile och Sony Mobile.

Få de senaste tekniknyheterna direkt till din mejl!

Jojje Olsson

Mer om: Molntjänst

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer