Populärteknik

Med elbåt till jobbet

B/F Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Ankomst till Allmänna gränd, Djurgården. Foto: Kaianders Sempler
Ankomst Nybroplan. Foto: Kaianders Sempler
Gunnar Myrsten, Rederiaktiebolaget Ballerina, och Anders Rörby, eldsjäl och kollektivtrafikkonsult. Foto: Kaianders Sempler
Salongen på Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Redare Gustaf Myrsten visar en packe litiumjonbatterier. Foto: Kaianders Sempler
Den ena av B/F Sjövägens två huvudmotorer om 125 kW. Foto: Kaianders Sempler
Laddaggregat på Sjövägen. Foto: Kaianders Sempler
Elanslutningen för batteriladdning. Foto: Kaianders Sempler
– Det är lite lurigt att köra elbåt eftersom man varken känner dunket i skrovet eller hör motorljudet som i en dieselbåt, säger skepparen Jesper Johansson. Foto: Kaianders Sempler
Elbåten Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Redaren Hans Thornell vid Mowitz laddstation på Riddarholmen. Foto: Kaianders Sempler
Markus Berggren, skeppare på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Babords elmotor på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler
Styrreglagen på Mowitz. Foto: Kaianders Sempler

Stockholm delas av vatten. Bara några få broar förbinder norr och söder. Men nu kommer nya miljövänliga kollektivtrafiklinjer. I dag kan pendlare både från Nacka och Solna ta elbåt till jobbet i innerstan.

Publicerad

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →

Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.


Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här