Digitalisering

Ingen dator lagades - trots enkla fel

Sveriges Konsumenter kräver att hemelektronikbranschen underlättar för konsumenterna att reparera sina datorer. Foto: Colourbox
Örjan Brinkman

Fem datorer med preparerade, enkla fel lämnades in till fem butiker, men ingen lyckades åtgärda felen. Det blev resultatet av en granskning i tidningen Råd & Rön. Nu kräver Sveriges Konsumenter att hemelektronikbranschen underlättar för konsumenterna att reparera sina datorer.

Publicerad

(Uppdaterad:) Fem likadana bärbara datorer med enkla fel lämnades in till fem olika butiker, men ingen av butikerna klarade av att åtgärda felen. Tre av butikerna skickade datorn till samma verkstad i Växjö, som gav tre olika besked om felet och gav kostnadsförslag som låg mellan 2 117 och 11 336 kronor.

Felen som datorerna hade försetts med var att hårddiskarnas partitionstabell hade ändrats, vilket gör att Windows inte kan starta, samt att en lucka på baksidan hade skruvats upp och minnesmodulerna hade lossats.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här