Hur startar man motorn på en oljetanker? Vad är det för slags startmotor?
/Denise Karlsson
Traditionellt sett har lastfartyg antingen mindre fyrtaktade motorer med en slaglängd på en knapp meter eller så kallade tvärstyckare, fyra våningar höga tvåtaktsmotorer med en slaglängd på 2–3 meter. Dessa motorer är så oerhört tunga att en elektrisk startmotor knappast är praktiskt, och den är dessutom osäker ur driftsynpunkt om elsystemet ombord av någon anledning slås ut.
I stället används tryckluft. Trycktankar kopplas till en av cylindrarna och trycker i gång motorn, enligt samma princip som man förut vevade i gång motorer.
/Simon
Kompressorer levererar startluft på runt 30 bars tryck till startluftstankarna. Kompressorerna är oftast eldrivna. För att få ström till dessa används nödgeneratorn. Det är en mindre dieselmotor som kan startas med en elmotor eller hydraultryck.
Med startluften från kompressorn kan man sedan dra i gång en eller fler dieselgeneratorer. Dessa startas oftast med en tryckluftsdriven startmotor som roterar svänghjulet eller om de är större dieselgeneratorer genom att tryckluft blåses in direkt i varje cylinder.
När dieselgeneratorerna är i gång har man försörjning till samtliga system ombord och kan starta samtliga startluftskompressorer.
När man uppnått rätt tryck i tankarna kan man starta upp huvudmaskinen. Detta sker genom att tryckluft via startluftsventiler går direkt in i varje cylinder.
Startluftsventilerna öppnas och stängs genom rörelsen från kamaxeln (eller elektroniska styrsystemet vid kamaxellös motor) och luften sprutas bara in i cylindern då kolven befinner sig i övre dödläge.
När motorn är satt i rörelse sprutas bränsle in, i princip alltid tjockolja i dagens motorer (billigare än diesel) vilket antänds av kompressionen. Startluftsventilerna stänger och motorn har startat.
/Egon