Bygg Här byggs vägen till Saab Upprustningen av riksväg 45 mellan Göteborg och Trollhättan till modern Europaväg påbörjades efter Saabkrisen 2005. Hela vägen beräknas vara klar under 2012. Foto: Vägverket-Scanpix Motorväg och dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Trollhättan. Klicka för större bild. Vägbygget startade vid förra Saabkrisen för fyra år sedan och blir helt klart 2012. Foto: Bana Väg i Väst Den gamla krokiga väg 45 mellan Trollhättan och Göteborg rustas upp till en modern fyrfilig Europaväg. Allt för att hjälpa Saab att överleva. Och bygget fortsätter trots nedläggningsbeskedet för Saab. Publicerad 21 dec 2009 kl 14.21 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Bana Väg Väst är ett samarbetsprojekt mellan Vägverket och Banverket med fyrfältväg och dubbelspårig järnväg mellan Trollhättan och Göteborg.Den gamla riksväg 45 blir E 45 med fyra körfält med planskilda korsningar. Och det blir 70 kilometer järnvägsspår inklusive två tunnlar. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ bygg nyheter Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Premium Vätgas på förskola kräver strikt säkerhet: ”Inte lättaste miljön” Ett 17 meter högt evakueringsrör är en nytillkommen säkerhetsåtgärd för Sveriges första förskola som ska drivas med vätgas.
Premium ”Buggiga AI-prylar från Humane och Rabbit får mig att koka inombords” Heta Humane och Rabbit säljer rosaskimrande drömmar i snygga förpackningar. Kejsaren är inte naken – men de första testerna av bolagens pinfärska ai-prylar tyder på att kostymen inte är färdigsydd, skriver Ny Tekniks Kalle Wiklund.
Mercedes bekräftar: Överger strategin att elbilar ska se futuristiska ut Slopat namn och skrotad design. Efter ett par års försök med särskiljande utseende och egen nomenklatur överger Mercedes nu sin elbilsdesign för att folk ”vant sig” vid elbilar.