Övriga nyheter

"Branschen är där taxi var för 25 år sedan"

Norwegianpiloten Ole Christian Melhus ställer in vid vilken höjd vingklaffarna ska tas in med hjälp av den elektroniska pilotväskans beräkningar. Allt papper är inte utfasat än: till höger registrerar andrepilot Tobias Runol motor- och hastighetsinställningar. Foto: Jörgen Appelgren
Kartorna över flygplatser uppdateras varje vecka. Här ser man var start- och landningsbanorna finns. Och hur man hittar tilll gaten. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Rätt lastat. Grafiken visar att planets tyngdpunkt ligger inom godkända gränser. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Ole Christian Melhus och Tobias Runol har fått upp planet i luften. Nu är de på väg mot Gardemoen. Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Kan tvingas banta. I framtiden kan pilotväskorna komma att bli slimmade. Foto: Jörgen Appelgren
Stig på. Ole Christian Melhus visar in i passargerardelen av planet. Foto: Jörgen Appelgren

De flesta trafikpiloter har fortfarande kilovis med papper i cockpit. En orsak är att elektroniska pilotväskor måste certifieras för att få installeras i planen.

Publicerad

Endast 10 till 15 procent av de stora flygbolagen har gått över till elektroniska pilotväskor.

Den uppskattningen gör Sundsvallsföretaget Navaero, som har utvecklat den EFB - Electronic flight bag - som Norwegian använder.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här