"Branschen är där taxi var för 25 år sedan"

2010-05-11 23:00  

De flesta trafikpiloter har fortfarande kilovis med papper i cockpit. En orsak är att elektroniska pilotväskor måste certifieras för att få installeras i planen.

Endast 10 till 15 procent av de stora flygbolagen har gått över till elektroniska pilotväskor.

Den uppskattningen gör Sundsvallsföretaget Navaero, som har utvecklat den EFB - Electronic flight bag - som Norwegian använder.

- Flygbranschen befinner sig där taxinäringen var för 25 till 30 år sedan, när chaufförerna fick köruppdragen via radio, säger Knut Aabö, som är försäljningschef på Navaero.

- Att det går så långsamt beror på att det är väldigt svårt att få certifiering för elektronik som är fastskruvad i cockpit.

Företaget lanserade sin första elektroniska pilotväska år 2004 och har

i dag certifiering för 14 olika flygplanstyper. Flest i branschen, enligt egen utsago.

Under finanskrisen gick försäljningen trögt, men nu räknar Knut Aabö med att marknaden ska ta fart.

- Vi har en orderstock på 300 till 400 flygplan och har flera stora flygbolag på gång, säger han.

Företaget har sedan tidigare cirka 1 600 boxar installerade i flygplan världen över.

Största kunderna är amerikanska Fedex och Continental samt brasilianska Gol.

Navaero

Ort: Sundsvall.

Grundades: 2003.

Anställda: Cirka 38.

Omsättning 2009: Cirka 32 miljoner kronor.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer