Övriga nyheter

Amelias kundtjänst vassare än Watson

IP Softs utvecklingschef Ergun Ekici räknar med att maskiner som Amelia kan ersätta en del mänskliga uppgifter, men att de får svårare att ersätta kreativa uppgifter. Foto: Jörgen Appelgren

Amelia är ny på kundtjänst. Hon svarar på två sekunder, löser kundens problem på fyra minuter i stället för en kvart, och kunderna är helnöjda. Amelia går aldrig hem.

Publicerad

I 15 år har New York-företaget IP Soft arbetat i hemlighet med Amelia – en programvara baserad på artificiell intelligens. Målet har varit att åstadkomma ett system som kan tre saker – förstå naturligt språk, lära sig via naturligt språk, och att använda inlärd kunskap för att lösa problem.

För bara några veckor sedan presenterades tekniken publikt, och i förra veckan var ledningen för IP Soft på besök i Sverige för att träffa potentiella svenska kunder.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här