Miljarderna tar Volvo närmare nollutsläpp

2011-04-22 06:30  
Volvo räknar med att kunna använda sina nya motorer både på den amerikanska och europeiska marknaden. Trots att kraven är olika. Foto: Volvo

I ett av Sveriges största utvecklingsprojekt använder Volvo AB en stor del av sin FoU-budget på 13 miljarder till att utveckla renare lastbilsmotorer.

<p>Lagkraven tvingar Volvo att satsa miljarder på renare motorer. All teknik utvecklas inom företaget.</p> <p>- Varje ny utsläppsgräns är på gränsen till vad vi klarar av. Så har det varit sedan 1992, säger Peter Karlsten, teknisk direktör på Volvo AB och vd för Volvo Powertrain.</p> <p>Den senaste utsläppsgränsen som Volvos ingenjörer bemästrat är nordamerikanska EPA10. Nästa är Euro 6, som kommer i slutet av 2012. Gränserna för utsläpp av partiklar och kväveoxider (NOx) närmar sig noll.</p> <p>- Vi har en stor fördel av att vara en global tillverkare. I princip kan vi använda EPA 10-motorer som bas till Euro 6, säger Peter Karlsten.</p> <p>Utsläppsgränsen för NOx är hårdare i USA. Gränsen för partiklar är däremot hårdare i Europa. I Euro 6 finns bland annat krav på partikelräkning. Men det stora problemet - för tillverkarna - med Euro 6 är det krav som kallas "In Use Compliance". Det innebär att man måste kunna kontrollera att motorn håller sig inom utsläppsgränserna medan den är ute och kör.</p> <p>- Att hålla koll under alla olika körcykler ställer helt andra krav på mjukvara och elektronik än tidigare, då det räckte att testa i provbänk. Det blir också den stora skillnaden mot de motorer vi tillverkar för den amerikanska marknaden.</p> <p>Alla lastbilstillverkare har i stort sett samma verktyg att tillgå för att få ner motorutsläppen till de extremt låga nivåerna i Euro 6: högtrycksinsprutning av bränsle, avgasåterföring (EGR), efterbehandling med urea samt partikelfilter. Volvo har utvecklat egna lösningar inom dessa områden. </p> <p>- En modern lastbilsmotor är en mekanisk fabrik och en kemifabrik som styrs av en elektronhjärna, säger Peter Karlsten. </p> <p>Volvo ska utveckla två tunga Euro 6-motorer på 11 och 13 liter, och två medeltunga på 5 och 8 liter. </p> <p>Att göra renare motorer är dyrt, särskilt om man inte vill öka bränsleförbrukningen. Peter Karlsten vill inte gå in på hur mycket av Volvos 13 FoU-miljarder som går till att klara utsläppskraven. "En betydande del", säger han. Branschkollegan Scania uppger att halva FoU-budgeten för deras del går åt till detta.</p>

Läs mer: Nu kommer uppsvinget: 2 000 nya ska anställas

Volvo Powertrain finns i sju länder

Produktion: Motorer, växellådor och axlar till fordon i Volvo AB, största delen lastbilar.

Anställda: 10 000.

Tunga motorer: 140 000.

Transmissioner: 86 000.

Verksamhet i: Göteborg, Skövde, Köping, Malmö, Ageo (Japan), Hanyu (Japan), Kounoso (Japan), Lyon (Frankrike), Leganes (Spanien), Hagerstown (USA), Curitiba (Brasilien), Shanghai (Kina) och Pithampur (Indien).

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer