Innovation

Fyra nya sätt att använda svenska supermaterialet upsalite

Det klätterpulver som Disruptive Materials har utvecklat tillsammans med amerikanska Black Diamond vann pris för bästa produkt på en friluftsmässa i München tidigare i år.
De första produkterna på marknaden med upsalite är en sprej som kan användas i ansiktet eller som torrschampo och ett klätterpulver. Foto: Ania Obminska
Mattias Karls är vd på Disruptive Materials, som arbetar för att få ut upsalite på marknaden. Här visar han de första två produkterna med upsalite: en sprej och ett klätterpulver. Foto: Ania Obminska
Upsalite Foto: Disruptive Materials

Nästan sex år efter att det framställts av en slump är de första produkterna som innehåller det svenska supermaterialet upsalite på väg ut på marknaden.

Publicerad

I över 100 år ansågs materialet vara omöjligt att framställa – tills det av en slump kom till vid Ångströmlaboratoriet i Uppsala.

Det var i slutet av 2011 som forskare glömde kvar ett experiment i ett reaktorkärl, som fick stå orört över helgen. När de kom tillbaka på måndagen hade en gulvit gel bildats i kärlet. Det hade blivit ett icke-kristallint, vattenfritt magnesiumkarbonat, som var extremt poröst och kunde suga upp fukt även vid väldigt låga luftfuktigheter. Materialet skulle senare få namnet upsalite och bli en världssensation.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här