Karriär
Så kan chefen underlätta livspusslet
Prestera på topp och samtidigt ha ett fungerande privatliv är inte alltid en lätt kombination. Här kan chefer använda sitt inflytande för att skapa förutsättningar för en bättre balans.
Lycka och välbefinnande på det privata planet är förstås ett eget ansvar, men chefers beteende och agerande kan skapa förutsättningar för att få livspusslet att gå ihop samtidigt som företaget påverkas positivt. Sajten Fast Company har listat några tips för chefer och teamledare. Här följer ett urval.
Utmana systemet
Bra ledarskap innebär att förändra och konstruktivt skaka om systemet. Det innebär nödvändigtvis inte att starta ett korståg mot företagets nuvarande policy, utan om att hitta nya arbetssätt och rutiner som kan förbättra villkor och trivsel för medarbetarna.
Argumentera för balans mellan jobb och fritid
När du som ledare pratar med andra inom företaget är det viktigt att lyfta vikten av att prioritera balansen mellan jobb och privatliv. Genom att erbjuda anställda större flexibilitet kan företagets attraktionskraft öka och även bidra till att anställda stannar kvar.
Erbjud dig att vara försökskanin
Låt ditt eget team fungera som ett pilotförsök när du föreslår nya arbetssätt som exempelvis kan underlätta familjelivet. Våga göra ett försök - oavsett om det handlar om flextider, friare arbetsplatser eller möjlighet att jobba med egna projekt. Om du kan visa framgång inom ditt eget team kan det bli en start för resten av organisationen.
Bygg nära relationer med andra ledare
Samla de ledare inom organisationen som också tar steg för att erbjuda bättre balans mellan arbete och fritid. Dela idéer och byt erfarenheter. Utöver att nätverka kan ni bilda en kritisk massa för att skapa förändringar mot ett mer familjevänligt företag. Undersök hur andra företag stöttar arbete och privatliv och ta med dig idéer till ditt eget företag.
Tänk på dina egna val
Dina val påverkar andra så underskatta därför inte vikten av hur du som chef själv hanterar jobb och privatliv. Andra ser hur du agerar och antar att ditt beteende är i linje företagets värderingar. Du har fått rollen som ledare och det innebär att andra kommer att iaktta vad du gör.