Stå upp för din hälsa!

2014-12-03 15:11  

Stillasittande och sjuklighet hänger ihop. ”Ställ dig upp och ta en bensträckare då och då, så minskar farorna”, säger läkaren professor Carl Johan Sundberg.

Flera cancerformer är vanligare hos folk som sitter mycket. Diabetes och hjärt-kärlsjukdomar likaså. Om det bara beror på själva sittandet eller om det faktum att man rör sig totalt sett mindre är svårt att avgöra.

– När man ställer sig upp ökar genomblödningen i musklerna och hjärnan. Kanske det sker samma sak i de inre organen, säger Carl Johan Sundberg, läkare och professor i arbetsfysiologi vid Karolinska institutet. Tillsammans med kollegan Anders Hansen har han samlat de senaste rönen i boken Hälsa på recept.

– Det kommer hela tiden starkare och elegantare studier som visar hur träning hänger ihop med hjärnan och kroppens åldrandeprocess.

Att vara stillasittande en stor del av dygnet är farligt, även om du är fysiskt aktiv på gymmet en stund mellan jobbet och soffan. Det verkar bland annat ha att göra med att ämnet som reglerar blodfetterna slutar ”dammsuga” blodet när du sitter stilla.

– Det kommer att hända massor inom sitta-forskningen nu när sambandet är fastslaget, säger Carl Johan Sundberg.

Men att stå och jobba hela tiden kan bli väldigt tröttande. Tanken är att variera arbetsställningen så mycket som möjligt. Och röra på sig.

– Människans naturliga tillstånd är varken att sitta eller stå still, det är att gå, säger Carl Johan Sundberg.

  

 

Gilla Ingenjörskarriär på Facebook

 

Väck kroppen med aktivitet

HJÄRNAN

  1. Vakenhetsgraden påverkas av att hjärnan får signaler från musklerna och lederna att det är något på gång. Sitter du still får den inga sådana signaler.
  2. Beredvilligheten att röra sig vid eller kring bordet eller gå iväg någon annanstans ökar när du står upp.

 

LÄNDRYGGEN

Trycket på mellankotskivorna, diskarna, minskar när du står. Skonsammast är att ligga ner, men det är inte att rekommendera på jobbet. Sitta med krum rygg är värst. Det är också bra för hållningen att stå.

 

NACKE OCH SKULDROR

Spänningar i nacke, rygg och skuldror minskar när du står upp.

 

BENETS BAKSIDA

När du står spänner du benmusklerna bland annat för att hålla balansen. Muskelspolar i musklerna informerar nervsystemet om hur långa de är och vilket läge de befinner sig i. Även senorna har känselstrukturer som känner av spänning och signalerar till hjärnan. Inaktiva muskler skickar inga sådana signaler, som verkar påverka blodfetter och sammansättningen av kroppsfett.

 

BUKEN

Det går åt mer energi när man står. Förbränningen av kalorier ökar, inte supermycket, men att stå upp och jobba i en minut förbränner 2 kcal jämfört med 1 vid stillasittande. Det kan bli flera kilo om året, om du står många timmar om dagen.

 

INRE ORGAN

Blodprofilen blir bättre, eftersom olika upptagningsmekanismer dammsuger blodet effektivare på blodsocker – och blodfett. När du sitter stilla inaktiveras mekanismen som heter lipoproteinlipas.

 

FÖTTERNA

Den som cirkulationsproblem kan bli svullen av att stå mycket. Ta promenader – i korridorerna, upp och ner för trappor. Stödstrumpor kan vara en hjälp. Tåhävningar och knäböj är också bra.

Elisabeth Vene

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap