Karriär

Så säljer du in dina goda sidor

Christer B Jansson

Det räcker inte med att vara bra på det du gör. Du måste våga säga det också. Det är svenska ingenjörer dåliga på. - Det ingår i modern karriärutveckling att kunna sälja sig själv, säger organisationskonsulten Christer B Jansson.

Publicerad

Alla är vi mer eller mindre rädda för att ta kontakt med människor. Vi är intresserade, men törs inte. Till och med säljare, som har det som födkrok, är lika rädda som vem som helst. Och rädslan växer. När konsultföretaget Belbin mätte svenska säljare 2001 var det 6,7 procent som inte ville prata med människor. 2010 var siffran uppe i 10 procent.

Allra räddast för att ta kontakt med kunder och sälja sig själva är psykologer, berättar Christer B Jansson, vd på Belbin Svenska AB, som har undersökt vilka inre hinder som är vanligast i olika yrkesgrupper.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här