Så säljer du in dina goda sidor

2012-09-04 08:15  
Christer B Jansson

Det räcker inte med att vara bra på det du gör. Du måste våga säga det också. Det är svenska ingenjörer dåliga på. - Det ingår i modern karriärutveckling att kunna sälja sig själv, säger organisationskonsulten Christer B Jansson.

Alla är vi mer eller mindre rädda för att ta kontakt med människor. Vi är intresserade, men törs inte. Till och med säljare, som har det som födkrok, är lika rädda som vem som helst. Och rädslan växer. När konsultföretaget Belbin mätte svenska säljare 2001 var det 6,7 procent som inte ville prata med människor. 2010 var siffran uppe i 10 procent.

Allra räddast för att ta kontakt med kunder och sälja sig själva är psykologer, berättar Christer B Jansson, vd på Belbin Svenska AB, som har undersökt vilka inre hinder som är vanligast i olika yrkesgrupper.

- Oavsett vad du tycker om det är det en integrerad del av modern karriärutveckling att du gör dig själv och din kompetens synlig, säger Christer B Jansson.

Det till och med heter något, visibility management, och är alla de sätt du kan framhäva dig och din kompetens på, utan att trampa på någon.

- Om inte du tar åt dig äran av det du har gjort, gör någon annan det.

Rädslan för att ta plats är delvis kulturellt betingad. Amerikaner är inte alls lika rädda, men så får de redan som skolbarn inpräntat hur viktigt det är att kunna prata med folk och hålla anföranden inför publik.

- En större kunskap om scenskräck skulle kunna hjälpa både elever och anställda att prestera bättre och få en bättre utveckling. Jag undrar hur mycket kunskap som inte kommer fram i mötesrummet på grund av att någon eller flera inte vågar tala inför grupp.

Scenskräck i olika former är ett vanligt hinder och väldigt lätt att få bukt med, liksom telefonskräck, enligt Christer B Jansson. Det är värre när rädsla för att ta kontakt yttrar sig i överdriven arrogans, så att folk tycker att du är en dryg och förmer besserwisser. I det fallet måste du erkänna för dig själv att du är arrogant. Det sitter hårt åt, men är nödvändigt för att bearbetat skräcken innerst inne.

Alla kan bli bättre på att undanröja sina inre hinder, anser Christer B Jansson,

- Vi har metoderna. Grunden är kognitiv beteendeterapi, KBT, det är samma som att lära sig att bli av med sin hundrädsla eller hissfobi, genom att träna på att utsätta sig för fasan.

Under de två senaste lågkonjunkturerna har företaget bland annat jobbat med arbetslösas rädsla att söka jobb, med mycket goda resultat, enligt Christer B Jansson

- Rädsla äter energi. Den minskar vår förmåga att skapa värde, säger Christer B Jansson, som föreläser för blivande psykologer på Stockholms universitet.

Ingenjörer obeslutsamma och klarar inte nej

  • Medel-ingenjören som säljare av produkter eller sig själv är ingen succé. På en skala 1-100, som mäter hur mycket energi som går åt för att hantera rädsla att ta kontakt med kund, når ingenjören 40. En bra säljare ska ha så låg siffra som möjligt, från 31 och nedåt är ok, vid 40 lyser det rött.

  • Ingenjörernas största hinder är obeslutsamhet. De har en överdriven tro på relationens betydelse, är rädda för att verka själviska och påflugna.

  • Ingenjörerna har svårt att göra avslut, vågar inte fråga efter ordern, utan lämnar gärna över initiativet till kunden för att slippa bli avvisade, de vet inte vad de ska göra om de får nej.

  • 357 ingenjörer, varav 80 procent män, är undersökta, vilket är ganska många i sammanhanget, de flesta normer för olika yrkesgrupper bygger på 100 personer.

Elisabeth Vene

Mer om: Karriär Volvo

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Aktuellt inom

Ledarskap