Gamla rulltrappor från Asea granskas efter olycka

2015-02-16 10:53  
Brandmän på väg ned i rulltrappan på Östermalmstorgs tunnelbanestation i Stockholm för att undsätta den kvinna som fastnade på lördagen. Foto: Johan Nilsson / TT

(UPPDATERAD).Vid lunchtid på måndagen stängdes ytterligare tio rulltrappor i fyra nya tunnelbanestationer i Stockholms innerstad av säkerhetsskäl. Det handlar om femtio år gamla så kallade Asea-rulltrappor tillverkade av dåvarande Asea Graham, numera Kone.

Efter krismötet mellan SL, Kone och Stockholmspolisen på måndagsförmiddagen, utvidgades rulltrappstoppet till totalt 39 rulltrappor i elva tunnelbanestationer.

– Under mötet framkom att det fanns fler rulltrappor från samma tidsperiod från samma leverantör än de 29 rulltrappor på sju stationer som vi stängde i helgen, säger SL:s presschef Suss Forsman Tullberg till Ny Teknik.

Det var i lördags som ett trappsteg i rulltrappan till Östermalms t-banestation gav vika och en kvinna fastnade med hela benet i hålet efter det trasiga steget. Olyckan inträffade 14.45 och först 16.30 kunde kvinnan tas loss och föras till sjukhus.

SL lokaliserade snabbt var andra rulltrappor av samma fabrikat fanns och stängde av samtliga. Det är rulltrappor i Stockholms äldsta tunnelbanestationer, levererade och installerade i början av 1960-talet av Asea-Graham, Sveriges då största hiss- och rulltrappföretag.

De sju stationer som drabbades av rulltrappstoppet redan på lördagen är Östermalmstorg, T-Centralen, Slussen, Mariatorget, Zinkensdamm, Hornstull och Skanstull.

När det under måndagsförmiddagen stod klart att även stationerna S:t Eriksplan, Odenplan, Rådmansgatan och Hötorget hade gamla Asea-rulltrappor stoppades även dessa.

På Svenska Spårvägssällskapets diskussionsforum har rulltrappshändelsen triggat igång ett flöde av kommentarer. Bland annat konstateras att det är just stegen som går sönder först på gamla rulltrappor, men också handledarkedjorna.

"Redan på 90-talet ifrågasattes till exempel renoveringen och ombyggnaden av Skanstulls Asea-rulltrappor, då handledarkedjorna på övre stannplan rörde sig fritt under gång utan någon som helst skydd. En oförsiktig rörelse och hela handen på en spärrvakt kunde trasas till mos", skriver signaturen Roggek.

SL:s presschef Suss Forsman Tullberg att man inte kan dra alla gamla rulltrappor över en kam.

– Bara för att de är gamla behöver de inte vara dåliga. Det gamla trapporna är robusta och har starka motorer. I dag finns inte så mycket originaldelar kvar i dem, framför allt är trappstegen i regel utbytta i alla gamla rulltrappor, säger hon.

Samtliga rulltrappor kommer att stå stilla hela måndagen och kvällsrusningen blir en ny prövning för SL.

– Vi vet ännu inte vad felet berodde på och vi kan inte ta några risker. Det är ingen idé att spekulera. Vi får invänta den pågående utredningen, säger Suss Forsman Tullberg.

Asea-rulltrappan

  • Asea-Graham var en stor svensk hiss- och rulltrappstillverkare i mitten av 1900-talet.
    Asea hade tagit över de skotska bröderna Grahams verksamhet och bildat företaget Asea-Graham.
  • Graham Brothers, som hade sin verksamhet på Kungsholmen, var känt för att ha installerat Sveriges första rulltrappa för varuhuskedjan EPA 1935.
  • Asea-Graham installerade rulltrapporna till de första tunnelbanestationerna i Stockholm.
  • 1968 blev den finska hisstillverkaren Kone delägare i Asea- Graham. 1974 tog Kone över hela Asea-Graham men behöll varumärket Asea-Graham en tid.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt