DNA-test skiljer på enäggstvillingar

2014-12-05 10:20
Ett nytt DNA-test kan skilja enäggstvillingar åt. Foto: TT

Åklagare vill för första gången använda ett nytt DNA-test i domstol för att skilja enäggstvillingar åt.

En man som misstänks för två våldtäkter 2004 har både pekats ut och åkt dit på ett DNA-test. Problemet är att mannen har en identiskt tvilling.

Nu vill åklagare i Massachusetts använda ett nytt DNA-test för att skilja på enäggstvillingar.

Vanligtvis tittar kriminalteknikernas test enbart på ett flertal DNA-snuttar som varierar stort mellan människor. På enäggstvillingar som härstammar från samma befruktade ägg fungerar inte den metoden.

Åklagare fick i stället tag på ett nytt DNA-test som utvecklats av företaget Eurofins Scientific. Det använder nästa generations sekvensiering som börjar bli populärt i genetiska forskarlabb. Testet avkodar hela DNA-sekvensen i ett prov och tittar efter de slumpmässiga mutationer som uppstår. Man läser varje baspar flera gånger för att utesluta läsfel.

Men ny teknologi som ska introduceras i domstol är alltid riskfylld. Studien som publicerats om Eurofins test tittar bara på ett tvillingpar. Det är också svårt om DNA-provet kommer från blod, eftersom enäggstvillingar delar det i livmodern.

I fallet med våldtäkterna från 2004 så kommer DNA-provet från sperma, och åklagarna hävdar att testet identifierar rätt tvilling.

Den 15 januari ska det avgöras om det nya DNA-testet är åberopbart i domstol.

Följ Ny Teknik på Facebook!

Frida Sjödin