Göta kanal – genvägen tvärs över Sverige

Grafik: Jonas Askergren

GRAFIK. I år kan låga vattenstånd ställa till det för de stora passagerarfartygen på Göta kanal. Här är historien om bygget.

I 300 år drömde ingenjörer, handlare och militärer om en genväg tvärs över Sverige. Med en kanal skulle man bland annat kunna kringgå tullarna som danskarna krävde Öresund. Biskopen Hans Brask var en av de tidiga entusiasterna.

Läs mer:

Läs mer: Vattenbrist hotar trafiken på Göta kanal

1516 föreslog han ett kanalbygge för Sten Sture den yngre. Men i Sverige fanns ingen kunskap om att bygga slussar. Det hindrade inte att kommande regenter som Erik XIV och Karl IX höll tanken vid liv. Även Karl XII gjorde ett försök tillsammans med Christoffer Polhem, men det lades ner när kungen stupade 1718.

Först 1810 togs de första spadtagen, efter en stor lobbykampanj från politikern och vice-admiralen Baltzar von Platen. Den tekniska planen kom från den brittiske ingenjören Thomas Telford. Han låg bland annat bakom den 97 kilometer långa Caledonian Canal i Skottland.

1832 kunde båtar för första gången färdas längs Göta kanals fulla längd, från kusten till Vänern. Det hade kostat 10,4 miljoner riksdaler, många gånger över budgeten. Det mesta gick till löner för de omkring 60 000 människor som till större delen grävde kanalen för hand.

Kanalfebern har inte gått ner helt och hållet. Den senaste riksdagsmotionen om en kanal från Vänern till Stockholm kom så sent som 1999.

 

Det här är ett grafikuppslag från tidningen Teknikhistoria, nummer 4  2014. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Jonas Askergren

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt