Wankelmotorn åter i Audi

2010-03-03 10:22  

Efter att ha varit borta I över 30 år gör wankelmotorn come back hos Audi. Elbilen Audi A1 e-tron har en liten wankelmotor som femfaldigar bilens räckvidd.

A1 e-tron är en tänkt eldriven stadsbil som även ska kunna rulla längre sträckor. Bilen visas just nu på bilsalongen i Genève. I stadstrafik rullar bilen med hjälp av en elmotor och 150 kg litiumjonbatterier, som ger en räckvidd på 50 km.

Vill man köra längre griper en liten wankelmotor in och laddar batterierna . Wankelmotorn, som via en generator ger 15 kW elektrisk effekt, är närmast vibrationsfri samt liten och lätt. Föraren ska knappast märka när den går igång.

Hela motorpaketet, inklusive generator, elektronik, kylsystem, avgassystem och full tank (tolv liter bensin) väger runt 80 kg. Det ökar räckvidden med 200 km.

Därmed ersätter wankelmotorn minst 600 kg batterier till en bråkdel av kostnaden.

Audi har inte haft wankelmotorer i produktion sedan bilen NSU Ro80 lades ner 1977. NSU hade införlivats i Audi åtta år tidigare.

Den wankelmotor som ingår i A1 e-tron är enkelskivig och har en volym på 0,25 liter. Den går konstant på 5000 varv per minut, då verkningsgraden ska vara som högst.

Elmotorn som driver bilen ger 45 kW (61 hk) i kontinuerlig effekt och 76 kW (102 hk) i toppeffekt. Det maximala vridmomentet är 240 Nm.

För att maximera bilens räckvidd fungerar det eldrivna klimatsystemet även som värmepump som reglerar temperaturen i batteripaketet och kupén.

Bilen väger 1190 kg och har en toppfart på 130 km/h. A1 e-tron är vad Audi kallar en konceptbil. Om, eller när, bilen kommer i produktion är oklart.

Norbert Andersson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt