Fordon

Volvo skruvar gammal teknik

Världens snabbaste hybridlastbil har rekordet 236,577 km/h på flygande kilometern och medelhastigheten 153,253 km/h på den stående kilometern. Under skalet sitter trimmade versioner av Volvos hybridteknik, D16-motor och Ishift-växellåda. Foto: Volvo Group
Ett av Volvos hetaste spår är en liten ångmaskin, berättar Anders Kroon, forskningschef för energieffektivitet och miljö. Foto: Emelie Asplund

Långt från alla lastbilar i ett hörn av Chalmers Teknikpark sitter en grupp av Volvokoncernens spetsforskare och rotar i hundra år gammal teknik. Allt som kan återvinna värme från förbränningsmotorn är intressant. Stirlingmotorer, ångmaskiner, termoelektriska element, varmluftsmaskiner.

Publicerad

– Det här är teknikhistoria som vi dammsuger och använder modern ingenjörskonst för att lyfta till 2014 års nivå. Det är elektronikens framsteg, med nya styrsystem, som gör det möjligt, säger Anders Kroon, forskningschef på Volvokoncernen för energieffektivitet och miljö, alltså allt som har med fordonets framdrivningssystem att göra.

Ett av de hetaste spåren är en liten ångmaskin med Rankinecykel, alltså ett slutet system, som tar värme ur avgaserna och omvandlar till rörelse.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här