Fordon

Volvo ska sätta rekord med Mean Green

Boije Ovebrink är redan flerfaldig världsmästare i truckracing. För tre år sedan satte han världsrekord med Volvotrucken The Wild Viking och i somras med en svartlackerad dieselversion av Mean Green.
Mean Green är en elhybridversion av det specialbygge som Boije Ovebrink satte världsrekord med i somras. Volvos designer Jonas Sandström har arbeteat med aerodynamiken.
Olof Johansson, tekniker på Volvo, har lett arbetet med att bygga Mean Green, ett arbete som pågått i flera år men som intesifierades i somras.
Dieselmotorn är en standard Volvo FH D16G på 700 hästkrafter. Den har en tvåstegsladdad turboladdning som ger hela paketet 1 900 hästkrafter.
Elmotorn ger 200 extra hästkrafter och har ett vridmoment på 1 100 newtonmeter. På ett par sekunder är Mean Green uppe i 60 kilometer i timmen.
Kylarna sitter monterade framför bakhjulen - ett kylarpaket för motorns laddluftkylare och att för motorns ordinarie kylning.
Specialtillverkade tunna supersingeldäck från Goodyear för maximalt väggrepp. Truckracingdäck tål farter upp till 350 kilometer i timmen.
Ramen är sänkt till 750 millimeter från 850 millimeter för den lägsta chassihöjden på en standard FH-modell. Markfrigången är bara 12 centimeter.

Volvo har engagerat världens snabbaste truckracingförare Boije Ovebrink för att sätta nytt världsrekord med hybridlastbilen Mean Green. Topphastigheten måste vara minst 260 kilometer i timmen för nytt rekord.

Publicerad

I somras slog Boije Ovebrink sitt eget världsrekord på stående kilometern för lastbilar med det specialbygge från Volvo som nu har förvandlats till Mean Green.

Då körde Boije Ovebrink med Volvos 16-liters dieselmotor på 700 hästkrafter och dubbla turbosystem från Volvo Penta under huven.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här