Fordon

Volvo Penta utvecklar elektrisk drivlina till brandbilar

Foto: Volvo Penta

Nollutsläpp och tyst – så när som på sirenerna. Volvo Penta utvecklar en eldrivlina för Roesenbauers brandbil. Nu går projektet från koncept till att börja testas i verkligheten.

Publicerad

Elektrifiering av fordon bidrar med många attraktiva saker. Utöver att det inte blir några lokala utsläpp är en elektrisk drivlina kompakt och även om batterier tar plats – kan de med lite tanke stuvas undan effektivt. Därtill är drivlinan tyst.

Volvo Penta, vars produktportfölj består av motorer och drivsystem framförallt för marin- och industritillämpningar, försöker nu bredda utbudet och tillsammans med brandbilstillverkaren Rosenbauer har de givit sig på att elektrifiera brandförsvaret. Detta då Volvoföretaget ska leverera en elektrisk drivlina till det österrikiska företaget.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här