Fordon

Via Academica favorit i spårbilstävlingen

Vandringsutställningen har lånat en vagn från det koreanska pionjärföretaget Vectus i Uppsala. Foto: JONATHAN NÄCKSTRAND / SCANPIX
Klicka på bilden för att se hela förslaget till pionjärbanan Via Academica. Foto: Akademiska Hus
Hans Rode på Trafikverket kommer att fatta det avgörande beslutet senast den 31 oktober i år. Foto: CHRISTINE OLSSON / SCANPIX
Kjell Dahlström, Tekn dr och tidigare generaldirektör, har varit statens utredare om spårbilssystemet.
Foto: Vectus PRT
Foto: Jonas Ekströmer/Scanpix
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Jörgen Appelgren
Foto: Vectus PRT
Foto: Vectus PRT
Foto: Vectus PRT
Spårbilsutställningen startade i Åre förra året för EU-parlamentariker under Sveriges år som ordförandeland. Nu går den vidare runt om i Sverige. Foto: Pilot Spårbilar
Foto: Jörgen Appelgren

Det vimlade av VIP-folk på KTH:s borggård i Stockholm på onsdagen när världens första kringresande spårbilsutställning invigdes. Projektet Via Academica är favorit inför Sveriges första riktiga spårbilsbana.

Publicerad

Fem regionala projekt tävlar om att få bygga den så kallade pionjärbanan – den första kommersiella spårbilsbananan i Sverige där folk ska få åka på riktigt och genom sitt intresse tala om för investerarna om det är en bra grej eller inte.

Från början var det bara fyra kommuner av totalt 29 intresserade som valts ut av regeringens utredare Kjell Dahlström och gått till final.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här