Fordon

Varsågod Muller, din nya Drömsaab

Ny Teknik-läsarnas Önske-Saab i designern Johan Wejedals form.
Ny Teknik-läsarnas Önske-Saab i designern Johan Wejedals form.
Ny Teknik-läsarnas Saab i vitt. Klicka för större bild. Foto: Johan Wejedal
Ny Teknik-läsarnas Saab i vitt. Klicka för större bild. Foto: Johan Wejedal
Ny Teknik-läsarnas Saab i grönt. Klicka för större bild. Foto: Johan Wejedal.
Ny Teknik-läsarnas Saab i grönt. Klicka för större bild. Foto: Johan Wejedal.
Monte Carlo-vinnaren. Foto: Saabmuseet
Monte Carlo-vinnaren. Foto: Saabmuseet
Johan Wejedal, designer.
Johan Wejedal, designer.
Victor Muller och Jan Åke Johnson kramar om varande efter presskonferensen kvällen den 26 januari 2010. Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX
Victor Muller och Jan Åke Johnson kramar om varande efter presskonferensen kvällen den 26 januari 2010. Foto: HENRIK MONTGOMERY / SCANPIX

Så här ser den ut - entusiasternas egen önske-Saab. Ny Teknik har fått hjälp av Saabägare över hela världen att ta fram en säljande Saabmodell.

Publicerad

Saab är på väg att kasta loss från amerikanska General Motors och börjat förbereda sig för ett nytt liv med den nederländska sportbilstillverkaren Spyker som ägare.

Redan nu har Saabs ingenjörer i Trollhättan börjat skissa på framtidens Saab-modeller och vi bad Ny Tekniks läsare att hjälpa Saab in på rätt framtidsspår.

Vi fick värdefull hjälp från australiensaren Steven Wade och hans blogg Saabsunited.com.

Han lade ut Ny Tekniks upprop på sin sajt och från alla världens hörn kom sedan entusiastiska mejl till Ny Tekniks redaktion.

- Tack för chansen att få dela med mig av min syn på Saab, skriver 47-åriga Stephanie Karr från Cedar Rapids i Iowa, USA.

Sammanlagt har vi fått in synpunkter från mer än 150 Saabägare på hur en Saab ska se ut och vilka egenskaper den ska ha.

Vi samlade alla mejlen och kommentarerna och gick till bildesignern Johan Wejedal i Göteborg för att få en visuell bild av önskemålen.

Johan Wejedal såg genast en koppling mellan den gamla 96an och konceptbilen 9-X Biohybrid, som visades upp för ett par år sedan.

- Min bild av Framtids-saaben är en "modern retro" - som om Saab aldrig hade lagt ned 96:an utan ständigt uppdaterat det som Porsche gjort med 911, säger Johan Wejedal.

Han betonar Saabs arv från flyget.

- Flygarvet syns till exempel på taket, som är tänkt att likna glashuven på ett stridsflygplan eller ett privat propellerplan.

Sedan har han en liten innovation för bakdörrarna.

- För att få ett enklare insteg i baksätet - och för att kunna behålla originallinjerna från 96an - har jag låtit bilen få samma typ av bakhängda extradörrar som Mazda RX8 och Mini Clubman har, säger Johan Wejedal.

Alltså två stora ordinarie framdörrar plus två små bakhängda dörrar för baksätespassagerarna, som bara går att öppna när de främre är öppnade, enligt Johan Wejedal, som själv är mycket nöjd med resultatet.

- Den här modellen skulle lätt kunna byggas i en kombimodell, en 95a ,en cross over och som cabriolet, säger Johan Wejedal.

Läs också Ny Tekniks chefredaktör Lars Nilssons betyg om dröm-Saaben. Läs den artikeln här.

Se också bildspelet med både riktiga Saabar och fantasi-Saabar.

I fyra webbartiklar har vi samlat upp Saabentusiasternas förslag till hur en riktig Saab ska se ut. Sök på www.nyteknik.se med sökorden Så ska en riktig Saab se ut.

Saabägarnas önskelista

Drygt 70 mejl till Ny Tekniks redaktion och drygt 70 kommentarer till webbartikeln om framtids-Saaben blir en lång önskelista från Saabägarna till Saabs vd Jan Åke Jonsson och nye ägaren Victor Muller.

Ett genomgående önskemål är enkelhet, funktionalitet, originalitet, klassisk Saab-väghållning och förarkontroll och aerodynamisk form.

Saab ska snarare vara en familjeanpassad sportbil än en sportig familjebil.

Här är ett sammandrag av den långa, långa önskelistan till Jan Åke Jonsson och Victor Muller.

1.Turbo är ett måste.

2.Kombikupé är Saabs adelsmärke – tre eller fem dörrar med nedfällbart baksäte.

3.Enkel och snygg skandinavisk design med aerodynamisk form. Titta gärna på gamla Saab 92.

4.Kombinera framtid med retro – bygg en småbil lik Saab 96 i modern tappning med ultralåg bränsleförbrukning.

5.Ta vara på arvet från rallytiden med direkt styrning och säker väghållning, som gör fyrhjulsdrift onödig.

6. Saab är speciell – varken sportbil eller präktigt praktisk. Saab är en snabb, komfortabel och mycket personlig bil.

7.Försök inte efterlikna BMW eller Audi. En Saab ska inte likna någon annan bil.

8.Säker, pålitlig och återhållsamt snygg.

9.Det behövs en Saab 9-1 eller 9-2 – mer basic och mindre lullull med fokus på ”styling” och ”performance”.

10.Slarva inte med Saabs suveräna säten.