Ubåtsexpert: ”Svårt att kartlägga färdvägen”

2017-08-18 14:36  

Det är ett detektivarbete att spåra hur UC3 Nautilus har rört sig i Öresund. Även om det skulle finnas tillgång till kustradar och system för undervattensspaning.

Från midnatt den 10 augusti och omkring tio timmar framåt är det okänt hur ubåten UC3 Nautilus rörde sig i vattnen i Öresund. Med en klar uppfattning om ubåtens färdväg skulle letandet efter den försvunna journalisten Kim Wall kunna avgränsas.

Kartläggningen försvåras av att UC3 Nautilus saknade en AIS-transponder ombord, som alla större fartyg måste ha. Med AIS-systemet hade ubåtens färdväg kunnat följas både i realtid och spåras i efterhand.

Ubåtens rörelser kan ha fångats upp i de system som finns med kustradar på svenska och danska sidan. Men att få fram rutten utifrån sparade radarbilder kräver ett stort analysarbete, säger svenska ubåtsexperten Mats Nordin, överingenjör för marina system på FOI, Totalförsvarets forskningsinstitut.

– Öresund är ett av världens mest trafikerade sund. Att hitta ett sporadiskt eko, som dessutom kan ha dykt i perioder, är väldigt svårt, säger Mats Nordin.

I ytläge är ubåten i storlek som en liten fritidsbåt, och ett radareko ska skiljas ut från en mängd andra farkoster. Har ubåten vid något tillfälle gått ned under ytan är det ännu svårare.

– Det kan gå att följa ubåten från det att den lämnade hamnen genom att kombinera målbilder. Men om den försvinner under ytan måste man sedan hitta ett nytt eko, som inte har någon historia. Det är ett analysarbete som kan ta veckor eller månader, säger Mats Nordin.

Danska polisen har säkrat utrustning som fanns ombord, och undersöker om det går att få fram data från den troligen saltvattenskadade elektroniken. Förhoppningen är att gps-utrustning ska ge svar på frågor om rutten.

Läs mer: Räddad elektronik kan visa ubåtens rutt

För det krävs att ubåten har varit i ytläge och haft sin gps-utrustning påslagen. Har ubåten dykt kan det gå att kartlägga färden med så kallad död räkning. Med information från ubåtens elektroniska gyrokompass kombinerat med en uppfattning om motorns varvtal kan en färdväg räknas ut. Men då måste hänsyn tas till aktuella vattenströmmar.

I Sverige finns en lång erfarenhet av ubåtsjakter, där undervattensspaningssystem har haft en roll. Men de permanenta system som tidigare fanns utmed delar av den svenska kusten monterades ned från slutet av 1990-talet

I samband med ubåtsjakten i Stockholms skärgård 2014 blev behov av ett sådant system återigen en het fråga och Sveriges förmåga för undervattensspaning håller på att förstärkas.

Mats Nordin, som är en av landets ledande experter på sådana system, vill inte gå in på vad Sverige eller Danmark eventuellt har för undervattensspaning i Öresundsområdet. Men även med sådana system är en knappt 18 meter lång ubåt svår att upptäcka, menar han.

– Oavsett spaningssystem måste man hitta en signatur för att identifiera en ubåt. Akustiska signaturer, magnetiska signaturer samt signaturer från elektriska fält används för att identifiera en ubåt. Men i Öresund är det svårt att avskilja en signatur från all annan trafik i vattnet och luften, säger Mats Nordin.

Danmark monterade ned sitt ubåtssystem från 2004, och har i dag inga egna ubåtar. Dansk polis har meddelat att man har tagit hjälp av ubåtsexperter när UC3 Nautilus har undersökts efter bärgningen.

– Men de har nog inte så många experter, och de som fins har inte jobbat med ubåtar på länge, säger Mats Nordin.

Detta har hänt

Danska privatbyggda ubåten UC3 Nautilus anmäldes försvunnen natten till fredagen den 11 augusti. När ubåten lämnade Köpenhamn på torsdagskvällen fanns ubåtskonstruktören och ägaren Peter Madsen ombord, tillsammans med svenska journalisten Kim Wall.

Efter en sökoperation hittades ubåten i Kögebukten söder om Köpenhamn på fredagsförmiddagen. Peter Madsen räddades upp ur vattnet och ubåten sjönk. Kim Wall fanns inte ombord.

Nautilus bärgades senare och transporterades till Köpenhamn, där en teknisk undersökning utfördes. Dansk polis gick ut med att ubåten har sänkts med avsikt.

Ubåtsägaren är häktad, misstänkt för "vållande till annans död genom oaktsamhet".

Nautilus byggdes 2008 i ett privat projekt. Den är 17,8 meter lång, 10 meter i omkrets och väger 40 ton.

Anna Orring

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL