Tyska kemijätten ska levererera till 300.000 elbilar om året

2018-10-22 16:10  
BASF producerar katodmaterial till litiumjonbatterier. Ett av dessa material utgörs av kobolt. Foto: Richard Treptow / Photo Researchers / IBL Bildbyrå

BASF:s nya fabrik i Finland ska tillverka batterimaterial till elfordon på den europeiska marknaden.

Den tyska kemikoncernen BASF tillverkar katodmaterial till batteriproducenter för elfordon. På måndagen meddelade kemijätten att den bygger en ny fabrik för tillverkning av batterimaterial i finska Harjavalta. Fabriken kommer att byggas intill Norilsk Nickels nickel- och koboltraffinaderi, eftersom bolagen nu har inlett ett strategiskt samarbete som innebär att det ryska bolaget ska leverera material till BASF.

”Med investeringen i Harjavalta kommer BASF nu att ha en närvaro i alla stora regioner med lokal tillverkning nära kunderna, vilket kommer att gynna den snabbt växande marknaden för elfordon” säger Kenneth Lane, divisionschef för BASF Catalysts i ett uttalande.

Läs mer: Northvolt satsar på batterifabrik i Gdansk

När produktionen vid den nya fabriken kör i gång i slutet av 2020 ska BASF kunna förse den europeiska bilindustrin med batterimaterial till ungefär 300 000 eldrivna fordon per år.

Batterifabriken blir BASF:s första riktad mot den europeiska bilindustrin, men sannolikt inte den sista. BASF utreder fler möjliga fabrikslägen runt om i Europa.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt